×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 01 مرداد 1397 22:03

طرح توجیهی سولفات آمونیوم

در طرح توجیهی سولفات آمونیوم سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

کودهاي شیمیایی موادي هستند که به صورت شیمیایی تولید شده که داراي مواد مغذي مورد نیاز گیاه می­باشند. تولید این نوع کودها، در کشاورزي و ازدیاد تولید محصولات زراعی انقلابی را به وجود آورد. طی مرور زمان تولید این کودها رو به فزونی گذاشته و از آنجا که علاوه بر این که این کودها باعث ازدیاد محصول میگردد باید این را هم در نظر داشت که، این کودها صدمات زیادي را به خاك، موجودات زنده و اکوسیستم وارد مینمایند. امروزه در دنیا تلاش بر آن است که براي تولید محصولی بهتر، سالمتر و همچنین آسیب رساندن کمتر به محیط زیست این نوع کودها را به صورت بهینه مصرف نمایند. در مصرف این نوع کودها باید دقت زیادي شود چون بعضا به دلیل قدرت دوزهاي بالاي مواد موثره اثرات منفی بر روي گیاه میگذارند. کودها از لحاظ کیفی باید در سطح قابل قبولی باشد و براي آنکه معلوم گردد کود مورد استفاده از کیفیت لازم برخوردار است و همچنین مقدار مورد نیاز و فهمیدن دیگر خصوصیات باید آزمایشهایی را روي آن انجام داد. سولفات آمونیوم یکی از بهترین انواع کودهاي شیمیائی است که براي خاک­هاي قلیائی مانند خاک­هاي کشاورزي ایران بسیار مناسب می باشد. سولفات آمونیوم جامد کریستال بلوري شکل است که از واکنش مستقیم بین آمونیاك و اسید سولفوریک تولید می شود. همین طور مقدار بسیار قابل توجهی از سولفات آمونیوم از سنتز مونومر آلی (کاپرولاکتام) در هنگام جداسازي گوگرد از گاز خروجی از دودکش کوره ي کک در فرایند متالوژي و در فرایند تبدیل زغال به گاز و یا در پلنت­هاي تولید الکتریسیته ایجاد می شود. سولفات آمونیوم به عنوان محصولات فرعی نیز تولید می شود که میزان تولید آن در بازار جهانی بیشتر متاثر از فعالیتهاي صنعتی است تا تقاضا.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی محصول

سولفات آمونیوم در فشار اتمسفر نمی تواند بدون اینکه تجزیه ي شده و آمونیاك ایجاد گردد، ذوب شود. به عبارت دیگر، در اثر حرارت، بخشی از سولفات آمونیوم قبل از ذوب تجزیه می شود و آمونیاك حاصل می گردد. فشار بخار خالصآمونیاك خارج شده از محلول سولفات آمونیوم 0 تا 80 درجه سانتیگراد می باشد. در دماي بالاتر از 300 درجه سانتیگراد، سولفات آمونیوم به نیتروژن،دي اکسید گوگرد،تري اکسید گوگرد،آب و آمونیاك تجزیه می شود. قابلیت حل شدن سولفات آمونیوم در آب در نمودار زیر نشان داده شده است. گرماي ایجاد شده از حرارت دادن محلول که شامل 1 مول از نمک سولفات در 400 مول از مولکولهاي آب می باشد، در دماي18  درجه سانتیگراد 9.92 کیلوژول می باشد. حرارت دادن کامل محلول در دماي 30 درجه سانتیگراد6.57 کیلوژول بر مول گرما تولید می کند. دیفرانسیل حرارت محلول اشباع شده در  دماي 30 درجه سانتیگراد 6.07 کیلوژول برمول می باشد. درصد حلالیت سولفات آمونیوم با اضافه کردن آمونیاك بطور قابل ملاحظه اي کاهش می یابد. در دماي 10 درجه سانتیگراد از 73 گرم سولفات آمونیوم در 100 گرم آب به صورت خطی به 18 گرم نمک در 100 گرم آب و 24.5 % آمونیاك آبی تبدیل می شود.

کاربردهاي صنعتی محصول

عمده ترین کاربرد سولفات آمونیوم در کشاورزي بعنوان کود شیمیائی است. در کنار آن کاربردهاي دیگري براي آن عنوان شده است که از جمله آنها تهیه پودر آتش نشانی، دباغی و تصفیه آب می باشد.

کود شیمیائی:

انواع مختلف کودهاي شیمیائی جهت رشد و نمو گیاهان مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرند که مهمترین آنها کودهاي ازته و از جمله اوره می باشد. ازت بعنوان یک عامل مهم در کشاورزي می باشد که درصد بالاي این عنصر در اوره ، این ماده را نسبت به سایر کودهاي ازت در صدر قرار داده است. در این میان نکته اساسی ویژگیهاي خاك کشاورزي و خاصیت قلیائی ازت می باشد که بکارگیري بیش از حد آن باعث بروز مشکلات مختلف در خاك و آبهاي زیرزمینی می گردد. از آنجاکه بیشتر خاکهاي کشاورزي ایران خاصیت قلیائی دارند، لذا استفاده اوره به تنهائی ممکن است در برخی محصولات مشکلاتی را بهمراه داشته باشد. کود سولفات آمونیوم علاوه برخاصیت اصلاح کنندگی خاك، جذب گیاه نیز می شود که علاوه بر تامین ازت مورد نیاز گیاه، گوگرد نیز بعنوان ماده غذائی مورد استفاده قرار گرفته و ضمن جلوگیري از افزایش قلیائیت خاك مزیتهاي دیگري نیز براي گیاه بهمراه دارد. همچنین سولفات آمونیوم نسبت به سایر کودها کمتر توسط آب شسته می شود و در نتیجه الایندگی کمتري براي آبهاي زیرزمینی ایجاد می کند.

پودر آتش نشانی:

یکی از انواع خاموش کننده هاي آتش، کپسولهاي آتشنشانی می باشد که خود انواع مختلفی دارد که بر حسب نوع آتش در ماشین، منزل و یا محل کار از آنها استفاده میشود که بشرح زیر می باشد:

الف) کپسول آتشنشانی پودر و گاز: از این نوع

کپسول آتش نشانی براي آتشسوزي مایعات قابل اشتعال و فلزات در حال سوختن استفاده می شود.

ب) کپسول آتش نشانی آب و گاز: از این نوع کپسول براي آتش سوزي جامدات با ریشه گیاهی و گاز هاي قابل اشتعال استفاده می شود.

پ ) کپسول آتشنشانی گاز دي اکسید کربن این نوع سیلندر بهترین خاموش کننده براي آتش سوزي ادوات برقی میباشد سولفات آمونیوم در ترکیب پودر آتش نشانی مورد مصرف دارد.

دباغی:

فرآیند دباغی پوست، شامل مراحل متعددي است که طی آن براي زدودن مو و باقیمانده هاي چربی و پوست از مواد شیمیائی استفاده می شود. مهمترین ماده مصرفی آهک است که بعلت خاصیت قلیائی خود قادر است چربی ها و زائدات از جمله مو را از روي پوست تمیز نمایند. آهک زنی همراه با سولفید یکی از روش هاي متداول در ایران می باشد. مکانیسم عمل در این فرآیند به شرح زیر است. خمیر آهکی از طرف داخل پوست به پوست ها زده می شود. با گذشت زمانی در حدود 12 تا 18 ساعت ، این عمل باعث افزایش PH پوست 12 تا 13 خواهد گردید. به این ترتیب پوست متورم شده و پایه موها شل می گردد.

براي خنثی سازي پوست ها و آماده کردن براي مرحله بعدي بایستی عملیات آهک گیري و خنثی سازي انجام گیرد. براي این منظور از یکی از مواد آهک گیر همچون سولفات آمونیوم، اسید کلریدریک %35 ، اسید سولفوریک 5%، اسید فرمیک 85 %، اسید لاکتیک و ... می توان استفاده نمود. روش معمول استفاده از سولفات آمونیوم می باشد.

تصفیه آب:

سولفات آمونیوم در صنعت تصفیه آب نیز بعنوان یکی از مواد شیمیائی مصرفی کاربرد دارد.

وضعیت عرضه و تقاضاي جهانی

آمار سالهاي 1987 تا 2002 بصورت خلاصه در جدول زیر آمده است. بین سالهاي 1987 تا 1993 کاهش قابل توجهی در میزان ظرفیت جهانی بوجود آمد که این روند در بین سالهاي 1993 تا 1997 به میزان 5%افزایش داشت. این کاهش در این سالها رابطه ي مستقیم با مشکلات و هنجارهاي سیاسی اجتماعی و اقتصادي اروپاي شرقی، اتحادیه ي جماهیر شوروي سابق و بحران هاي اقتصادي در دهه ي90  داشته است. اگرچه میزان تولید و مصرف کاهش یافت ولی تجارت بین المللی در سولفات آمونیوم به رشد خود ادامه میداد. پیشبینی می گردد که حجم تولید، مصرف و تجارت در سطح فعلی باقی بماند.

 

 

 شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی سولفات آمونیوم اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی سولفات آمونیوم  دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 7334 دفعه

موارد مرتبط