×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 45
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 46
چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 15 دی 1392 10:30

طرح توجيهي توليد آرد ماهی

نوشته شده توسط

هدف از ارائه طرح توجيهي توليد آرد ماهی معرفی آن به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری است که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم.

حدود يک سوم از صيد دنيا براي مصارف مستقيم انسان مورد مصرف قرار نمي گيرد بلکه در توليد آرد ماهي و پروتئين مايع (Fish  silage ) بکار  مي رود.  مقدار صيد  دنيا بين 100-90 ميليون تن در سال  مي باشد. بنابراين بين 33-30 ميليون تن از آبزيان هر سال تبديل به آرد ماهي و پروتئين مايع براي مصارف در تهيه غذاي دام ، طيور و تکثير و پرورش آبزيان مي گردد. حال اگر به اين اعداد مقدار ضايعات ماهيان ماکول و باقيمانده کارخانجات فيله و کنسرو سازي را اضافه کنيم با اين فرض که بين 50-45 درصد يک آبزي ماکول معمولاً به شکل سر ، امعا‏ء و احشاء و اسکلت بدني به کارخانجات توليد آرد ماهي حمل مي گردد ملاحظه خواهد شد که ساليانه حدود 60-50 ميليون تن مواد اوليه براي توليد آرد ماهي و پروتئين مايع وجود دارد.

 مطلعات سالهاي اخير بيانگر اين موضوع است که ذخاير قابل برداشت آبزيان ريز اقيانوسها مانند Antarctic krill به تنهايي برابر تمام صيد جهان مي باشد. همچنين در آبهاي درياي عمان يکي از ذخاير غني و قابل استفاده براي تبديل به آرد ماهي فانوس ماهيان (ميکتو فيده) مي باشند. مهمترين کشورهاي توليد کننده آرد ماهي عبارتند از : پرو، نروژ، آفريقاي جنوبي، شوروي سابق، دانمارک، آمريکا، شيلي و ژاپن .

گونه هاي خاصي از ماهيان پلاژيک که در مقياس وسيع صيد مي گردند مثل، Herring ،  Anchovy ، Menhaden ، Pilchard و ضايعات حاصل از مراحل آماده سازي و فرآوري ماهيان عمق زي مثل، Whiting ،Hake ،Flounder ، Haaddack و همينطور ضايعات ميگو، خرچنگ و بسياري از آبزيان غيرخوراکي از جمله محصولاتي هستند که براي تهيه آرد ماهي مورد استفاده قرار مي گيرند.صنعت تهيه آرد ماهي از اوايل قرن نوزدهم در شمال اروپا و آمريکاي شمالي پايه گذاري گرديد.

توليد آرد ماهي يکي از راههاي موجود براي استفاده از اين ذخاير در حال حاضر مي باشد. البته با توجه به افزايش جمعيت و کمبود مواد پروتئيني از يک طرف و ارزش غذايي بالاي ماهيان ريز و  گران شدن قيمت ماهيان درشت از طرف ديگر ، عرضه کردن ماهيان ريز به صورت تازه يا  منجمد ،سوسيس و خمير ماهي براي مصارف مستقيم انساني مورد توجه قرار گرفته است.

تعريف آرد ماهي

آرد ماهي فرآورده اي است جامد به صورت تفاله، که از ماهي يا ضايعات آن پس از جدا کردن قسمت اعظم آب و استخراج تمام يا قسمتي از روغن بدست مي آيد . مصرف عمده اين محصول در غذاي طيور و دامهاي گوشتي و خود ماهي است که به صورت افزودني به غذاي اصلي آنها اضافه مي شود.

در انگلستان اصطلاح آرد ماهي به معني فرآورده است که بوسيله خشک کردن و آسياب کردن ماهي يا ضايعات ماهي به دست مي آيد بطوريکه هيچ ماده ديگري به آن اضافه نمي شود. اصطلاح آرد ماهي سفيد بر مي گردد به فرآورده اي که محتويات آن بيشتر از 6 درصد چربي و بيشتر از 4 درصد نمک نداشته باشد، که از  ماهي سفيد يا ضايعات ماهي سفيد بدست مي آيد .

همچنين آرد ماهي به عنوان کود براي درختان و گياهان مورد استفاده قرار مي گيرد که خيلي با ارزش است.

 

نام و کد محصول (آیسیک)

طبق اطلاعات بدست آمده از سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت کد آیسیک محصولات طرح به شرح زیر است.

عنوان

کد آیسیک

واحد سنجش

پودرازضايعات ماهي

15121611

تن

پودرماهی ( غیرخوراکی )

15121612

تن

 

استانداردها

طبق اطلاعات بدست امده از سامانه اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استاندارد های زیر آمده است.

شماره
استاندارد

موضوع

سال چاپ

3136

واژه‌نامه آرد ماهي

1370

722

پودر ماهي -ويژگي ها و روش هاي آزمون

1389

7918

پودر ماهي – واژه نامه

1383

7947

خوراک دام-پودر ماهي- آئين کار

1383

 

مصارف آرد ماهي

آرد ماهي در انگلستان عمدتاً بصورت کود تا حدود سال 1910 استفاده مي شد اما از آن زمان به بعد، ارزش غذايي بالاي آن، مويد اين امر شد که بهتر است از آن براي تغذيه حيوانات استفاده کنند. تقاضاي ماهي در انگلستان بصورت آرد ماهي بسياربيشتر از تقاضاي ماهي جهت مصرف مستقيم انسان بود و بنابراين وادرات آرد ماهي به انگلستان بسيار زياد شد. صنايع طيور و پرورش خوک، که مقادير زيادي تخم مرغ،گوشت خوک و جوجه توليد مي کنند، با قيمتهاي نسبتاً کم و بدون استفاده وسيع از غذاهاي حيواني داراي پروتئين بالا نظير گوشت ماهي نمي توانند بقا خود را حفظ کنند . معمولاً حدود 10درصد رژيم غذايي خوک و طيور شامل آرد ماهي مي باشد که10درصد حّد نهايي براي آرد حاوي 10درصد چربي مي باشد بدليل آنکه بيش از حدوداً 1 درصد روغن ماهي موجود در رژيم غذايي حيوان دچار فساد شده و مزه گوشت آن را بد مي کند. عمده توليد انگلستان از آرد ماهي سفيد با مقدار چربي کم به اندازه کافي مي باشد طوريکه هر گونه خطر فساد از بين مي رود. آرد ماهي با مقدار چربي بسيار کم گاهي براي اهداف تخصصي تري تهيه مي شود. ساير موارد استفاده از آرد ماهي عبارتست از: تغذيه سمور، سگ، گربه، دام و ماهي هاي پرورشي. مقادير بسيار کمي از آرد

فرآوري شده در غذاي آماده شده براي مصرف انسا ن، استفاده مي گردد و آرد ماهي همچنين در تهيه  آنتي بيوتيکهاي خاص براي صنا يع داروسا زي نيز کاربرد دارد.

مزایا

1- حمل و نقل آرد ماهی ( پودر ماهی ) آسان است .

2- بازاریابی پودر ماهی بسیار آسان است .

 

معایب

1- هزینه های تولید آرد ماهی ( پودر ماهی ) نسبتاً بالاست .

2- در تولید پودر ماهی به مهندسین و نیروی کار متخصص نیاز است .

3- در هنگام تولید پودر ماهی بوی نامطبوعی حاصل می شود که از لحاظ زیستی مشکل زا است مگر در مواردیکه از تجهیزات ویژه ای در کارخانه استفاده شود .

 

جهت آشنایی بیشتر با روش تولید آرد ماهی به این مقاله مراجعه کنید.

 

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی تولید آرد ماهی را اعلام می دارد

هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید آرد ماهی دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 15080 دفعه

موارد مرتبط