×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 13 آبان 1397 07:03

طرح توجیهی کشت زعفران

در طرح توجیهی کشت زعفران سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

معرفی طرح توجیهی کشت زعفران

عده ای مبدا زعفران را ایالت قدیم ماد ایران می دانند،برخی از محققین نیز خاستگاه زعفران را در منطقه وسیعتری از کره زمین شامل یونان، ترکیه، آسیای صغیر وایران می دانند. ایرانیان ضمن صدور زعفران به بسیاری از نقاط جهان باستان، خواص آن را به یونانیها،رومیها،چینیها واقوام سامی از جمله عربها معرفی کردند و شیوه زراعت آن را در سده های اول تا چهارم هجری به امم اسلامی پیرامون مدیترانه آموختند.

زَعفَران یا زعفران خوراکی (نام علمی: crocus sativus) گیاهی است از تیره زنبقیان، سرده زعفران. زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. گل‌ها دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند. گل‌ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می‌باشد.

 رشته‌های زعفران رنگ نسبتا قرمزی دارد. گیاه زعفران به‌خاطر طعم و رنگی که به غذا می‌دهد و خواصی که برای سلامتی دارد، بسیار مناسب و مفید است.. زعفران دارای بیش از ۱۵۰ ترکیب باارزش مثل کارتنوئیدها، سافرانال، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد شیمیایی مانند انواع مواد معدنی و ویتامین ها است. امروزه، زعفران به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد سرطان استفاده می‌شود، همچنین تاثیر آن در درمان نقص‌های شناختی بررسی شده‌است. استفاده‌های دیگر زعفران در طب سنتی عبارت است از سقط جنین و همین‌طور درمان اسپاسم، تب، سرماخوردگی، برونشیت و بی‌خوابی. در طب سنتی و طب آیورودا، از این گیاه به عنوان یک خلط‌آور و ضد سرفه (اکسپکتورانت)، آرام بخش، ضد آسم، آداپتوژن یا قاعدگی‌آور استفاده می‌شود.

کد آیسیک طرح توجیهی کشت زعفران

کد آیسیک بسته بندی سرگل و گل زعفران7495312329

 عملیات خوب کشاورزی ایران (ایران گپ)زعفران1391-16536

زعفران -سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی پس از برداشت تا بسته بندی-راهنما6762-1386

روش نمونه‌برداري زعفران 3659   1374

مواد افزودني - زعفران- تعيين اسانس - روش آزمون         7001   1382

ادویه و چاشنی -زعفران -اندازه گیری عصاره محلول در آب سرد      12185 1388

نکاتی پیرامون طرح کشت زعفران

زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستان های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می‌روید. مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است و لیکن چون دوران رشد آن مصادف با پائیز و زمستان و اوایل بهار است طبعا در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد. از آنجایی که پیاز زعفران مدت نسبتا زیادی (7 - 5 سال) در زمین می‌ماند. خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی ، در مقابل شرایط خاص منطقه‌ای نیز مقاومت نماید. بنابراین جهت رشد و نمو مناسب گیاه و تولید محصول مرغوب و مطلوب زمینهای حاصلخیز و زهکشی شده بدون درخت با خاک(لومی ، لیمونی ، رسی و شنی) و آهک‌دار که PH آن بین 8 - 7 باشد بر زمینهای شور ، فقیر و مرطوب ، اسیدی ترجیح داد. احداث مزارع جدید زعفران فقط بوسیله پیاز آن مقدور و معمول است. بنابراین تهیه و انتخاب پیاز مرغوب جهت کاشت در ایجاد و گسترش کشت حائز اهمیت است.

بهتر است پیازها پس از بیرون آوردن از زمین کاشته شوند تا پیازها ضمن ادامه استراحت در زمین جدید مستقر شوند. از بیرون آوردن پیازها در اواخر مرداد به بعد باید خودداری کرد چون در این موقع بعضی از پیازها ممکن است برای ریشه دادن و جوانه زدن آماده باشند. برای کاشتن پیاز زعفران ابتدا چاله‌های یک ردیف را با بیل درمی‌آورند و در داخل هر چاله از 15 - 3 پیاز قرار می‌دهند. عمق کاشت پیاز 20 - 15 سانتیمتر در نظر گرفته و در موقع کاشت سر پیازها باید رو به بالا قرار گیرد. پیازها در عمق 20 سانتیمتری در زمستان از سرما و یخبندان و سایرتنشهای محیطی و در تابستان از گرما زدگی مصون می‌مانند. برای کاشت زعفران 5 - 4 نفر شرکت می‌کنند به این ترتیب که یک نفر با بیل چاله‌ها را درمی‌آورند دو نفر پیازهای قابل کشت را به صورت دسته‌های 3 تا 5 یا 15 تائی انتخاب می‌کنند حدود 15 تا 10 روز بعد از کاشت اقدام به آبیاری مزرعه می‌نمایند بعد از آبیاری اول به محض گاورو شدن زمین سطح مزرعه باید سله شکنی شود بهترین وسیله سله شکنی کج بیل و بیل شیار دار و گاو آهن ایرانی و کولتیواتر است. سله شکنی باعث می‌شود که گلها به آسانی از خاک بیرون آمده و کود حیوانی با خاک مخلوط گردد.  بعد جهت هموار نمودن زمین و چسباندن خاک به پیازها زمین را ماله می‌کشند.

سودآوری طرح کشت زعفران

ازآنجاکه زعفران گیاهی چندساله است یعنی پیاز زعفران را یک‌بار کاشته می‌شود و چند سال از آن برداشت می‌شود
میزان برداشت زعفران در حالت معمول به این شکل است.
در سال اول کاشت بین 1.5 تا 2 کیلو  در 1 هکتار
در سال دوم این مقدار به 4 تا 6 کیلو در هر هکتار
در سال سوم 8 تا 10 کیلو در هر هکتار
و در سال‌های بعدی به 10 کیلو یا بیشتر در هکتار خواهد رسید
1 کیلو زعفران برابر با 2000 تا 2500 عدد گل است
مثلاً از 70 کیلو گل 1 کیلو زعفران خشک برداشت می‌شود
قیمت تقریبی زعفران در سال 1396 حدود 7 تا 8 میلیون است
متوسط درآمد در هر هکتار به‌صورت بدبینانه 5 میلیون تومان است
میزان درآمد شما برابر یک‌سوم فروش محصولتان است
البته باید این نکته را متذکر شوم که کشت زعفران سرمایه‌گذاری چندساله است و حداکثر سود شما از سال سوم به بعد است

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی کشت زعفران اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی کشت زعفران دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

خواندن 4770 دفعه