×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 08 مرداد 1397 15:32

طرح توجیهی توليد پودر نانو سیلیس

در  طرح توجیهی توليد پودر نانو سیلیس سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

 

 معرفی محصول:

با توجه به رشد سریع تحقیقات علمی و عملی علوم و فنون نانودر کلیه علوم و صنایع توجه بسیار کمی به کاربردهاي این پدیده در صنعت ساختمان و بطور عام در ساخت و ساز شده است ولی اخیراً با توجه به تقویت کننده ها و استحکام دهنده هاي نانویی در مصالح ساخت و ساز موج جدیدي با شتاب فزاینده اي صنعت ساخت و ساز را در بر گرفته است.

سیلیسیم دي اکسید یا سیلیکا فراوان ترین ماده سازنده پوسته زمین است . این ترکیب با فرمول شیمیایی SiO2 ساختاري شبیه الماس دارد، ماده اي بلوري و سفید رنگ است دماي ذوب و  جوش آن نسبتاً زیاد است و در طبیعت به دو شکل بلوري و آمورف (بی شکل) یافت می شود. کاربرد مهم نانو سیلیس در تولید انواع بتن است که کیفیت و خواص محصول تولید شده آن بستگی زیادي به نوع و اندازه ذرات سیلیکا دارد.در اینجا به بررسی اهمیت و اثرات استثنایی سیلیسیم در بتن تأکید می شود.

محلول نانویی سیلیس  (Nanosilica) دي اکسید سیلیس(Sio2)  است که اندازه ذرات آن  در ابعاد نانو متر می باشد. محلول نانو سیلیس متشکل از ذراتی هستند که گلوله شکل با قطر کمتر از 100 nm یا به صورت ذرات خشک پودر یا به صورت معلق در مایع محلول قابل انتشار می باشند ، که مایع آن معمول ترین نوعمحلول نانو سیلیس معلق کاربرد هاي چند منظوره مانند خاصیت ضد سایش ، ضد حریق، ضد انعکاس سطوح از خود نشان مید هد.

این آزمایشات نشان داده اند که واکنش محلول نانو سیلیس( Ccolloidal silica )با هیدرواکسید کلسیم در مقایسه با میکرو سیلیکا بسیار سریع تر انجام گرفته و مقدار بسیار کم این مواد همان تأثیر پوزولانی مقدار بسیار بالاي میکروسیلیکا را در سنین اولیه دارا می باشد. این خاصیت ماده ، بدلیل ریز بودن ذرات محلول نانو سیلیس معلق می باشد.  هیچ جاي تعجب نیست که ذرات میکروسیلیکا نوعاً داراي سطح مخصوص N 2 شامل  m2g 25- 15 می باشد ، در صورتی که ذرات محلول نانو سیلیس m2g- 180 می باشند. تحقیقات کاربردي انجام شده شامل کاربرد  نتایج نانو سیلیس(nano silica)  به شکل محلول آن در گروت می باشد. آزمایشات خواص ریولوژي فرمول گروت در مقایسه با گروت میکروسیلیکا، هیچ جدا شدگی و آب اندازي از خودنشان نداده و نیز مقاومت فشاري 28 روزه بیش از mpa 155را بدست می دهد.

اضافه کردن نانوذرات سیلیکا (nano sio 2) به ملات سیمان باعث بهبود مقاومت فشاري و خمشی ملات نسبت به ملات معمولی گردیده است. در این طرح خصوصیات نانوذرات سیلیکا با مشخصات مندرج در جدول زیر در سیمان استفاده شده اند. و در ضمن به ملات سیمان ماده پراکننده ذرات نانو(UNF)  و حباب زدا براي کاهش حبابهاي هوا در داخل بتن اضافه می شود.

که مقاومت خمشی و فشاري ملات سیمان با افزودن نانوذرات سیلیکا (Nano-Sio2) بیشتر از مقاومت ملات سیمان معمولی است. در صورتیکه با افزایش نسبتنانوذرات سیلیکا مقاومت فشاري 28 روزه افزایش می یابد. و اینکه نانوذرات بعنوان یک مادهپرکننده حفره هاي سیمان را پر می کنند و به مانند فوم سیلیکا مقاومت بتن را افزایش می دهند.

نام و کد محصول (آیسیک 3):

کدهاي ISIC از چهار رقم تشکیل شده که مشخص کننده طبقه صنعت مورد نظر است دو رقم سمت چپ، نشانگر بخش و دو رقم بعدي نشانگر گروه و طبقه صنعت است .چهار رقم هم توسط کشور به رقمهاي قبلی اضافه می شود که به شناسایی دقیق محصول کمک میکند.

چهار رقم اول (شامل بخش، گروه و طبقه) منشاء بین المللی دارد و از جامعیت لازم برخورداراست براي تعیین چهار رقم دوم نیز کمیته اي در وزارت صنایع و معادن وجود دارد که نسبت به تهیه کدهاي جدید هشت رقمی (محصول) اقدام میکند.

با توجه که براي نانو سیلیس کد ایسیک منحصر به فردي وجود ندارد می توان از کد ایسیک زیربا عنوان نانو بودرهاي غیر فلزي براي نانو سیلیس استفاده نمود .

 

کدآیسیکمرتبطباصنعتتولیدنانوسیلیس

ردیف

کد آیسیک

نام کالا

1

26991445

نانو سیلیس

 

شرایط واردات و صادرات محصول :

شرایط صادرات و واردات کالا در ایران بر اساس مقررات صادرات و واردات ایران مصوب هیئت وزیران در تاریخ 1372/07/04 میباشد عمده سیلیس وارداتی کشور بیشتر به صورت بودري و خشک شده و پاك شده از نا خالصی ها میباشد که قسمت بیشتر ان در صنعت شیشه و ریخته گري و .... استفاده می شود .

و چون براي نانو سیلیس هیج شرایط خاصی در نظر گرفته نشده بر اساس قوانین و مقررات هیئت وزیران در تاریخ 1372/07/04 کانی سیلیس و فراورده هاي از   کالاهاي مجاز محسوب می شوند و لذا واردات آن با رعایت قوانین گمرکی و بازرگانی هیج منع قانونی ندارد.

- بررسی روند صادرات و واردات محصول در طی پنج سال گذشته

به دلیل اینکه نانو سیلیس اخیرا پا به عرصه صنعت نهاده و محصولی ناشناخته می باشد هیچگونه اماري از واردات این محصول در دسترس نیست.

- بررسی روند مصرف در طی پنج سال گذشته

بر اساس تحقیقات به عمل آمده از وزارت صنایع و معادن و سازمان هاي مربوطه روند مصرف نانو سیلیس کم و

در حد قابل چشم پوشی می باشد.

- بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه پنجم

با عنایت به پروژه هاي عظیم سدسازي و عمرانی در کشور و استانداردهاي مرتبط با ساختمان سازي و با عنایت به اینکه نانو SiO2 یک ماده افزودنی به بتن می باشد ( البته اگر از مصرف این ماده در سایر صنایع صرفنظر شود ) می توان با حدس قابل قبولی پیش بینی میزان مصرف این ماده را با توجه به سیمان تولیدي در کشور حدس زد.

سال

1392

1393

1394

1393

1394

تولید سیمان در سال های اخیر (تن)

70,000,000

65,000,000

59,000,000

55,000,000

53,000,000

نانو سیلیس مورد نیاز (تن)

1,400,000

1,300,000

1,180,000

1,100,000

1,060,000

 

البته مقدار محاسبه شده بالا مقداري تقریبی بوده که فقط نانو سیلیس مورد استفاده از بتن را نشان می دهد که با توجه به اینکه در چرم سازي و مواد غذایی و ... نیز از نانو سیلیس استفاده می شود میزان محاسبه شده را می توان با 5% بالاسری در نظر گرفت.

هماهنگونه که ملاحظه می شود محصول مورد مطالعه در سالهای اخیر مصرف بالایی داشته که با توجه به عدم تولید داخلی آن، کالا وارداتی بوده و در نتیجه تولید داخلی آن از صرفه بالایی برخوردار می باشد.

بررسی اقتصادی طرح:

ظرفیت تولید: 5.000 تن

مساحت زمین: 40.000 متر مربع

سرمایه گذاری کل: 179.238 میلیون ریال

نرخ بازده: 27 درصد

اشتغال زایی: 45 نفر به طور مستقیم

 

خواندن 6079 دفعه

موارد مرتبط