چاپ کردن این صفحه
شنبه, 28 تیر 1399 13:28

طرح توجیهی تولید آلومینیوم فلوراید

نوشته شده توسط

در این پست با بررسی طرح توجیهی تولید آلومینیوم فلوراید سعی شده است تا با معرفی این پروژه، ظرفیت ها و زمینه های سودآوری آن را مورد بحث قراردهیم. همچنین با ارائه ی اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح و ارائه این خدمت، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و قصد داریم آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

آلومینیوم فلوراید (AlF3) یک ترکیب معدنی است که در درجه اول در تولید آلومینیوم استفاده می شود. این جامد بی رنگ می تواند به صورت مصنوعی تهیه شود اما همچنین در طبیعت به عنوان مواد معدنی روانسبرتی و اسکارسونیت رخ می دهد.

آلومینیوم فلوراید ، یک ماده اولیه کلیدی در بحث تولید آلومینیوم بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تکنولوژی ساخت کارخانه های تولیدی این محصول، در دست کشور های اندکی است و تولید کنندگان آن نیز کشور های زیادی نمی باشند. از سوی دیگر، تقاضای این محصول علاوه بر صنایع آلومینیوم، به مصارف دیگر نیز بر میگردد که بر اهمیت استراتژیکی کالا می افزاید.

اکثر فلوراید آلومینیوم با درمان آلومینا با گاز هیدروژن فلوراید در دمای ۷۰۰ درجه سانتیگراد تولید می شود. اسید فلورسلییکیک همچنین می تواند از فلوراید آلومینیوم استفاده کند.

برنامه های کاربردی فلوراید آلومینیوم یک افزودنی مهم برای تولید آلومینیوم توسط الکترولیز است. همراه با کریولیت، نقطه ذوب را به زیر ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد کاهش می دهد و هدایت محلول را افزایش می دهد. این به این نمک مذاب تبدیل شده است که اکسید آلومینیوم حل شده است و سپس الکترولیز می شود تا آلومینیوم را به صورت جامد تبدیل کند.

 

کاربرد های آلومینیوم فلوراید

آلومینیوم فلوراید، یکی از افزونه های مهم تولید آلومینیوم با فرآیند الکترولیز می باشد. به همراه کریولیت (Cryolite)، این ماده نقطه ذوب را به پایین 1000 درجه سانتی گراد کاهش داده و رسانایی محلول را افزایش می دهد. به صورت نمک ذوب شده است که اکسید آلومینیوم حل شده و سپس با الکترولیزه کردن ترکیب، فلز آلومینیوم به دست می آید.

ترکیبات آلومینیوم فلوراید، برای مطالعه جنبه های ساختاری واکنش های انتقال فسفری در زیست شناسی نیز استفاده می شوند که از آنجایی که انیدیرید اسید های فسفری مانند ATP و GTP اکثر واکنش های متابولیستیک، رشد و تمایزبخشی درون بدن را کنترل میکنند، اهمیتی بنیادی برای سلول ها دارند. کاربرد دیگر این محصول در ساخت الکترود های مورد استفاده در باطری های لیتیومی است.  

همچنین از آلومینیوم فلوراید، به عنوان یکی از مواد اولیه به همراه فلوئورید زیرکونیوم در تولید شیشه های فلورایدی نیز استفاده می شود. برخی از عمده ترین مصرف کنندگان این محصول را در جدول زیر میبینیم.

 

آلومینیوم عنصری شیمیایی در گروه بورون با عدد اتمی ۱۳ و نماد Al است. این عنصر یک فلز نرم، سفیدوچکش‌پذیر با چگالی پایین است که سومین عنصر فراوان و فراوان‌ترین فلز در پوسته کره زمین است. آلومینیوم خالص به دلیل واکنش‌پذیری بسیار بالای خود بسیار به ندرت به طور طبیعی یافت می‌شود به صورت ناخالص در سنگ‌های معدنی مختلفی وجود دارد. بیشتر آلومینیوم دنیا از سنگ بوکسیت به دست می‌آید.
آلومینیوم فلوراید با کد آیسیک 2411512335، در سازمان صنعت معدن و تجارت، با سطح بالایی از مصرف در کارخانه های آلومینیومی سالانه در حجم های بسیار بالا وارد کشور می شود. تمامی این آمار و ارقام حاکی از مصرف بالا و رو به رشد این محصول اند که می توان تولید آلومینیوم فلوراید را به عنوان یک پروژه با سود دهی بالا در نظر گرفت.

 

تولید آلومینیوم فلوراید فله با چگالی بالا از فلوروسیلیسیک اسید
اسید فلوروسیلیسیک تحت فشار، با استفاده از سولفوریک اسید (بر اساس واکنش زیر) تجزیه می شود:
H2SiF6+SiF4(aq)+H2SO4 → 2SiF4(g)+2HF(g)+H2SO4(aq)

 

این واکنش منجر به تولید گاز سیلیکون تترافلوراید و فلوراید هیدروژن می شود (که بخش اعظم آن به صورت محلول در سولفوریک اسید می باشد). این اسید، تقطیر شده تا هیدروفلوریک اسید بوجود آید. محصول جانبی این عمل، سولفوریک اسید، تحت فشار 70-75 درصد رقیق شده و به پلنت فسفوریک اسید مجددا پمپاژ می شود تا سیستم راکتور را تغذیه کند. گاز سیلیکون تترافلوراید در برج های جذب شست و شو می شوند تا هیدروژن فلوراید جدا شده و به سیستم فشرده سازی سیلیکون تترافلئورید منتقل شود تا جذب منابع فلوروسیلیسیک اسید شود. آلومینیوم هیدروکسید به پلنت خشک کن بصورت یک کیک تر منتقل می شود. فرآیند خشک کردن در یک فلش درایر (flash dryer) قبل از انتقال به مرحله بعد انجام می شود.

 


پلنت آلومینیوم فلوراید
آلومینیوم فلوراید، محصول واکنش آلومینیوم هیدروکسید خشک شده با گاز هیدروفلوریک اسید در یک راکتور با بستر میعان، می باشد. AHF بخار شده و با حرارت بالا مجددا به بستر راکتور تغذیه می شود. نهایتا آلومینیوم فلوراید تولیدی، از بستر پایینی راکتور از میان یک خنک کننده گذشته و ذخیره می شود.

نسبت های مصرف  مواد اولیه در این فرآیند برای تولید 1 تن آلومینیوم فلوراید، به شرح جدول زیر می باشد:

 تکنولوژی نوظهور دیگری که در انحصار یک شرکت استرالیایی است، با استفاده از سنگ بوکسیت و ضایعات آن در گرید های پایین به همراه زغال و فلوروسیلیسیک اسید که به یک ریفاینری (پالایشگاه) آلکور منتقل می شوند و منجر به تولید آلومینیوم فلوراید الکترولیته می شوند. این محصول عمدتا در ساخت باتری های لیتیوم کاربرد دارد.

شرکت بهبود صنعت، آمادگی خود را برای نگارش طرح توجیهی تولید آلومینیوم فلوراید بصورت کامل، اعلام می‌دارد. ایران صنعت طرح های توجیهی را منطبق با قالب مورد تائید بانک ها و سازمان ها نگارش کرده و تا تائید نهایی طرح، همراه شما خواهد بود. طرح های ما بر اساس اطلاعات روز قابل استناد و قابل دفاع بوده و به لحاظ محاسباتی، ضمانت دارد.

ضمنا دپارتمان بازرگانی بهبود صنعت، با دارا بودن دفاتر بین المللی قادر به همکاری برای انتقال تکنولوژی ساخت آلومینیوم فلوراید و ارائه خدمات در این زمینه نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

برای ثبت سفارش طرح توجیهی و درخواست نگارش اینجا کلیک کنید. 

 

خواندن 7663 دفعه