×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 46
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 44
چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 28 آبان 1397 13:25

طرح توجیهی راه اندازی نیروگاه گازی (CHP)

در طرح توجیهی راه اندازی نیروگاه گازی (CHP) سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

تولید پراکنده برق مزایای فنی و اقتصادی فراوانی برای وزارت نیرو بعنوان متولی تامین برق کشور به ارمغان دارد. از این رو سیاست­گذاری برای تامین برق در محل مصرف به منظور تمرکززدایی از واحدهای نیروگاهی، بهبود قابلیت اطمینان شبکه و افزایش بهره­وری، تحت عنوان "طرح توسعه مولدهای تولید پراکنده" طرح­ریزی شده است. بطور کلی سیاست این طرح، ارائه تسهیلات و مشوق­ هایی برای افزایش تولید برق در شبکه­های توزیع و توسط بخش خصوصی است. در این نوشتار، سیاست ­های تشویقی وزارت نیرو تشریح شده است.

در میان انواع فناوری ­های تولید پراکنده برق، مزایای حاصل از نصب و بهره­برداری از منابع تولید همزمان برق و حرارت (CHP)، با توجه به بهره ­وری بالاتر و کمک به کاهش مصرف گاز، شاخص ­های اقتصادی مناسب­ تری داشته و با اقبال بخش خصوصی روبرو شده است.

 

گازهای مورد استفاده در نیروگاه گازی

موتورهای احتراق داخلی با سوخت گاز طبیعی به دلیل اقتصادی بودن استفاده از این سوخت در كشور ایران به شدت مورد توجه می باشد و گاز طبیعی فشرده (Compressed Natural Gas) به عنوان یکی از سوخت  های جایگزین مورداستفاده قرار می گیرد. تركیب عمده گاز طبیعی، متان (CH4) است كه 85 الی 95 درصد كل گاز CNG را تشکیل میدهد و مابقی آن دی اكسیدكربن،نیتروژن و مقدار كمی اتان،پروپان و بوتان است. از مزایای استفاده از گاز طبیعی می توان به آلایندگی كمتر، عدد اكتان بالا ( 130 )، افزایش راندمان و فراوانی و قیمت مناسب نام برد.

نوع دیگری از گاز طبیعی، گاز طبیعی مایع یا (LNG)(Liquid natural Gas) می باشد. جهت تولید LNG ، گاز طبیعی را تا دمای تقریبی 327.2 - درجه فارنهایت یا 164-  در جه سیلسیوس سرد كرده و سپس به مایع تبدیل می كنند.

 

 آب، دی اكسید كربن، نیتروژن،اكسیژن و تركیبات سولفور از جمله اجزای تشکیل دهنده گاز طبیعی هستند كه طی مراحل تبدیل گاز به مایع، اكسیژن، دی اكسید كربن، آب و تركیبات سولفور از آن جدا شده و مقدار متان موجود در LNG تقریباً به بیش از 98% می رسد كه در آن مقادیر كمی اتان، پروپان و سایر هیدرو كربن های سنگین تر نیز وجود دارد .درحالت گازی، انرژی گاز طبیعی فشرده (CNG) در حدود 200 برابر گاز طبیعی غیر فشرده است ولی در حالت مایع،انرژی گاز مایع طبیعی (LNG) در حدود00 6برابر گاز طبیعی غیر فشرده می باشد، كه بدلیل هزینه های تبدیل گازطبیعی به مایع و شرایط نگهداری آن، استفاده از گاز مذكور برای تولید برق اقتصادی نمی باشد.

 

موتورهای نیروگاه گازی

موتورهای گازسوز كارخانه ای اصطلاحاً به موتورهایی گفته می شود كه بصورت اولیه و پایه گازسوز در كارخانه تولید می شود و كلیه قطعات موتور جهت این نوع سوخت طراحی شده است، به این معنی كه تغییراتی مانند، تغییر نسبت تراكم،مقاوم سازی بلوک سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامک، سیستم خنک كاری، روغن كاری، جانمایی موتور، مخازن، كیت گازسوز و ... به صورت اولیه و اصلی در هنگام تولید دركارخانه طراحی گردیده است.

موتورهای احتراق داخلی گاز سوز به دلیل قیمت مناسب، تنوع ظرفیت، بازگشت سرمایه مناسب، امکان استفاده ازسیستم CHP ویا CCHP و نیز راندمان الکتریکی خوب و نیز گستردگی شبکه گاز طبیعی، یکی از مهمترین و اصلی ترین گزینه های تولید برق در ایران است.

كمبود گاز میتواند اساسی ترین مشکل توسعه استفاده از مولدهای گازسوز مانند موتورهای احتراق داخلی باشد كه لازم است در صورت هدفگذاری توسعه این صنعت برای تولید برق، برنامه ریزی ها و اعتبارات لازم برای توسعه و افزایش ظرفیت شبکه گاز نیز فراهم شود. در این صورت سرمایه گذاران بیشتری برای احداث مولدهای برق قابل جذب خواهد بود.

 

مزیت­ های سرمایه­ گذاری در نیروگاه گازی

 حمایت ­های دولت در تامین رایگان سوخت و خرید تضمینی برق، به همراه امکان کسب درآمد از حرارت مولدها از مهم­ترین مزیت­ های سرمایه­ گذاری­ در حوزه تولید انرژی بشمار می­ آیند. در ادامه مولفه ­های درآمدی و هزینه ­ای سرمایه­ گذاری در احداث مولدهای CHP تشریح شده اند:

سرمایه گذاری در نیروگاه گازی

درآمدها:

فروش برق به شبکه (امکان فروش برق به مشترکین نیز فراهم است)

انرژی الکتریکی تولیدی مولدها بسته به راندمان کاری بین 90 تا 110 تومان بازای هر کیلووات­ساعت خریداری شده و قرارداد خرید تضمینی تا 5 سال منعقد خواهد شد. صورت­وضعیت برق تولیدی در طبقه دیون ممتاز بوده و در پایان هر ماه به شرکت توانیر ارسال و در کمتر از 15 روز توسط این شرکت پرداخت می­شود. درآمد ناخالص ماهانه فروش برق مولد 1مگاواتی: 70 میلیون تومان در ماه (نمونه مستندات پیوست شده است)

 

استفاده از حرارت مولد در فرآیندهای تولید محصول یا کاهش مصرف سوخت

استفاده از حرارت مولد با توجه به پتانسیل­ های منطقه برای بهره­گیری از حرارت برآورد می­شود. معمولا از حرارت مولدها در فرآیندهای زیر استفاده می­شود: 

تولید گازکربنیک از دود مولد (200 کیلوگرم در ساعت بازای 1 مگاوات- قیمت هر تن 4 میلیون ریال)

تولید آب مقطر

تولید برودت در چیلر جذبی و تزریق به سردخانه (300 تن تبرید بازای هر 1 مگاوات)

تزریق گرما و گازکربنیک به گلخانه­ها برای تسریع روند رشد

تولید آب گرم برای استخرها و مصرف ساختمان (70 مترمکعب در ساعت بازای هر 1 مگاوات)

 

فروش Emission Right

با توجه به راندمان کاری مولدهای تولید همزمان برق و حرارت، بازای هر 1 مگاوات ظرفیت نصب شده سالانه از انتشار 3000 تن گازهای گلخانه­ای جلوگیری می­شود. برابر مفاد پیمان کیوتو، با ثبت پروژه بعنوان یک پروژه دوستدار محیط­زیست، گواهی حق انتشار آلاینده­ به صاحب مولد اعطا و برابر قیمت روز Emission Right در بورس­های جهانی (متوسط قیمت 2 دلار در سال 2014 و با پیش­بینی قیمت بین 5 تا 10 دلار در سال 2015)، باعث درآمدزایی تا 10 سال خواهد بود.

 

هزینه­ ها:

هزینه اولیه:

مولد و تاسیسات اتصال به شبکه بازای هر 1 مگاوات: 2.1 میلیارد تومان

(مولد استوك بازای هر 1 مگاوات: 1.1 میلیارد تومان و

مولد دست دوم با تضمين: 700 ميليون تومان)

+ هزینه تاسیسات بازیافت حرارت + بازیافت هزینه­های تملک/اجاره زمین

+ هزینه ثبت پروژه بعنوان دوستدار محیط­زیست

 

هزینه ماهانه:

هزینه سوخت: 18میلیون تومان (این هزینه ماهانه صورت­وضعیت و توسط توانیر پرداخت می­شود- مستندات پیوست)

هزینه روغن و فیلتر: 5 میلیون تومان

هزینه پرسنل (برای کل سایت): 10 میلیون تومان (براي سايت­هاي صنعتي اين مورد، هزينه مجزايي نيست)

  تخمین هزینه­ ها و درآمدهای سیستم CHP در هر طرح با توجه به مشخصات و پتانسیل­های هر محل از خدمات رایگان مرکز توسعه تولید پراکنده است.

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی  راه اندازی نیروگاه گازی (CHP) اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی  راه اندازی نیروگاه گازی (CHP) دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

خواندن 8620 دفعه

موارد مرتبط