×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 09 آبان 1397 05:20

طرح توجیهی تولید پنیر پیتزا

در طرح توجیهی تولید پنیر پیتزا سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

پنیر پیتزا اصلی ترین ماده فست فودها

با توجه به افزایش علاقه‌ی مردم به مصرف غذاهای آماده یا همان Fast food در نتیجه مصرف پنیرهای پیتزا در غذاهای روز دنیا تنوع و افزایش یافته است. اصلی ترین نوع پنیر پیتزا از شیر بوفالو تهیه می شده است، ولی در حال حاضر تکنولوژی تولید آن بر اساس شیر گاو می باشد. این پنیر سفید رنگ است، ولی گاهی اوقات بر اساس رژیم غذایی دام رنگ آن زرد هم می شود. پنیر پیتزا از نظر بافت یک پنیر نیمه جامد می باشد.

 کیفیت شیر بعنوان تنها ماده اولیه پنیر موزارلا تاثیر بسیاری بر روی طعم و عطر پنیر دارد . شیر تازه با کیفیت بالا سبب تولید پنیری خوش طعم و معطر می‌شود. همچنین مقدار آب و مقدار چربی موجود در پنیر دو عامل مهم در تعیین تمام خصوصیات پنیر موزارلا از جمله طعم و عطر می باشند. حداکثر رطوبت مجاز پنیر موزارلا طبق استاندارد ایران ۶۱% می‌باشد . هر چه درصد رطوبت کاهش یابد طعم پنیر افزایش پیدا می کند. پنیر های با رطوبت حدود ۵۰%، پنیرهایی با کیفیت بالا محسوب می شوند

میزان حد مجاز چربی در ماده خشک طبق استاندارد ایران برای پنیرهای پر چرب بیش از ۳۰% است ، بالاتر بودن مقدار چربی باعث بهبود کیفیت و طعم می شود ، پنیرهای با چربی در ماده خشک بیش از ۴۰% جزو پنیر های با کیفیت بالا محسوب می شوند.

به طور کلی در ایران دو نوع پنیرپیتزا تولید می شود؛ نوع اول پاستافیلا یا همان موزارلاست که در حقیقت پنیر پیتزای اصلی و نوع دوم پنیر پیتزای پروسس است که چربی و پروتئین به کار رفته در آن منشاء لبنی (مانند روغن کره، کازئین و کازئینات) دارد؛ اما در نوع گیاهی آن، منشاء چربی، گیاهی و پروتئین آن لبنی است.

پنیر موزارلا از مهم ترین محصولات خانواده پاستافیلا است و منشاء پیدایش آن جنوب ایتالیاست و در زبان ایتالیایی پاستافیلا به پنیرهای نرم و کشدار می گویند. وجه تمایز این نوع پنیر با پنیر پروسس در فرایند تولید آن (استفاده از پنیر اولیه یا مخلوط چند نوع پنیر) است. در واقع، پنیر پروسس از مخلوط یک یا چند نوع پنیر مختلف (با درجه های رسیدن متفاوت) با پنیر اولیه به عنوان ماده اصلی و افزودن امولوسیون کننده مجاز و حرارت دادن مخلوط در شرایط مناسب (هم زدن و به دست آمدن مخلوط یکنواخت) تولید می شود. گرچه در فرایند تولید هر دو نوع پنیر، شیر گاو به مصرف می رسد اما پنیر موزارلا از شیر کامل و پرچرب گاومیش نیز به دست می آید به همین دلیل در مقایسه با پنیرهایی که از شیر گاو به دست می آیند، کمی چرب تر است.

معمولاً پنیر پیتزای پروسس دارای 15 درصد چربی، 18 درصد پروتئین و یک درصد نمک است که اگر حاوی چربی گیاهی باشد، پروتئین آن 17 درصد خواهد بود. پنیر موزارلا نیز در نوع کم چرب دارای 18 درصد چربی و در نوع پرچرب 22 درصد چربی، 17 درصد پروتئین و یک درصد نمک است.

تولید پنیر پیتزا

جهت تهیه پنیر پیتزا ابتدا پس از سالم سازی شیر و زدودن آلودگی‌های موجود و تنظیم چربی شیر و استانداردسازی، شیر را پاستوریزه یا استریلیزه می‌نماییم آنگاه شیر را به دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد رسانده و پس از تزریق استارتر کالچر و کلرید کلسیم و مایه پنیر، به شیر حاوی باکتری های ترموفیل اضافه می شود و سپس به شیر اجازه می دهند تا دوران رسیدن را طی کند. سپس مایه پنیر را جهت ایجاد لخته به شیر اضافه می شود. بعد از تشکیل لخته، لخته بزرگ تر بریده شده تا به قطعات کوچک تر تقسیم شود. پس از مدتی لخته ها را هم می زنند تا قسمت مایع از آن جدا شود. بعد لخته ها را از آب جدا کرده و پرس می کنند و آبشان را گرفته و سفت می کنند. این کار باعث می شود بافت پنیر کمی کش دار و لاستیک مانند شود. سپس با حرارت دادن این حالت کش آمدن بیشتر نمایان می شود. در مرحله بعدی به لخته ایجاد شده فرصت می دهند تا pH را به محدوده 5/5-2/5 برساند. در این محدوده pH، پنیر قابلیت کشش بهتری پیدا می کند. برای ایجاد بافت مناسب و کشش پذیری، پنیر را به حالت خمیر درآورده و می کشند تا بافت مناسب ایجاد شود. البته اینکه یک پنیر پیتزا خوب کش بیاید یا نه، ارتباط مستقیمی به روش تولید درست و مدت زمان پخت لخته ها دارد. اگر توانایی کارخانه تولید کننده بالا باشد و روش تولید را به خوبی انجام دهد، کیفیت پنیر بالا رفته و در اصطلاح بیشتر کش می آید.

 

ایسیک و کد تعرفه گمرکی

پنیر موزارلا (پنیر پیتزا) 1520512580-04061000تعرفه گمرکی

انواع پنیر پیتزا پروسس1520512596-04069000

شماره استاندارد13526    شیر و فرآورده های آن-پنیر پیتزای پروسس -ویژگیها و روش های آزمون

شماره استاندارد4658      شیر و فرآورده های آن - پنیرموزارلا (پنیر پیتزا)-ویژگیها و روش های آزمون

پنیر پیتزای سویا    1549412490  در واحد تن

 

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی تولید پنیر پیتزا اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید پنیر پیتزا دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

 

خواندن 13943 دفعه

موارد مرتبط