×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 25 بهمن 1397 13:42

طرح توجیهی پرورش ماهی خاویار

در طرح توجیهی پرورش ماهی خاویار شما اطلاعات مناسبی در خصوص این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری به دست می آورید که این اطلاعات می تواند راهنمای خوبی برای راه اندازی کسب و کار شما باشد.

معرفی طرح توجیهی پرورش ماهی خاویار

تخم ماهیان خاویار از گرانترین غذاهای جهان است. دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند. مصرف خاویار از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند، چرا که در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا۳ بسیار بالاست.

براساس اعلام انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری که در رشت مستقر است، ماهیان خاویاری خزر به ۵ گونه ی فیل ماهی، تاس ماهیان ایرانی، تاس ماهیان روسی، ازون برون و تاس ماهی شیپ طبقه بندی می شوند. دارای بدنی کشیده و دراز می باشند که تدریجا به سمت دم باریک می شود.

سر این ماهی بسیار بزرگ و دارای پوزه ای تیز و کوتاه است.دهان این ماهی به صورت نیم هلالی، خیلی بزرگ و تقریبا تمام سطح زیرین پوزه را شامل می شود.پرده های برانشی به هم متصل شده اند.سبیلک ها به صورت پرک فرم و از دو پهلو فشرده شده است.برجستگی ها یا مهره های استخوانی شکل پشت بین 9 – 17 عدد، پهلویی یا جانبی بین 37 – 53 عدد و شکمی بین 7 – 14 عدد است. اولین مهره پشتی کوچکتر از سایر مهره ها می باشد.

پرورش ماهیان خاویاری به صورت صنعتی قدمت ۴۵ ساله دارد که از روسیه آغاز شد. ماهیان خاویاری را میتوان در سیستم های مختلف از جمله سیستم های متراکم،نیمه متراکم ،مدار بسته ، استخرهای خاکی و قفس های دریایی پرورش داد. در سیستم متراکم می توان در مخازن مستطیلی، گرد و چند ضلعی پرورش یابند. به عنوان مثال تراکم پرورش ماهی سیبری در سیستم نیمه متراکم ۱٫۵ – ۳ کیلوگرم در هر متر مربع بدون استفاده از سیستم های هوادهی می باشد. و در سیستم های متراکم با استفاده از روش های تزریق اکسیژن در هر متر مربع ۵۰ – ۸۰ کیلوگرم از این نوع ماهی را می توان پرورش داد.

بهترین نمونه ماهی خاویار در ایران

فیل‌ماهی بزرگ‌ترین ماهی آب‌های داخلی ایران است که از نقطه نظر کیفیت خاویار رتبه اول را به خود اختصاص داده ‌است. نام دیگر این ماهی بلوگا است و نمونه‌هایی از آن با وزنی در حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم و سنی بیش از ۱۰۰ سال صید شده‌ است. هر ۲ یا ۳ سال یک بار تخم‌ریزی می‌کند و بین ۱۴ و ۱۷ سالگی بالغ می‌شود و به واسطه بهترین خاویار، رتبه گرانترین ماهی و خاویار جهان را داراست. از قامتی معادل یک و نیم متر تا بیش از چهار متر برخوردار است. رکورد صید آن در ایران ۶۲۰ کیلوگرم بوده ‌است.

فیل‌ ماهی در دریا در قسمت میانی آب زندگی می نماید و پراکنش آن در ستون آب بستگی به مواد مورد تغذیه آن دارد. این گونه بیشتر در مناطقی با بستر گل‌و‌لایی زندگی میکند. دامنه وسیعی از تغییر دما و شوری را میتواند تحمل نماید. در دریای خزر در عمقهای ۱۰۰ تا ۱۴۰ متری مشاهده میشود، اما تعداد محدودی در مناطقی با عمق بیش از ۳۰۰ متر صید شده اند.

نمونه هایی از فیل‌ماهی که برای تولید مثل به رودخانه ولگا مهاجرت می نمایند، از سوف معمولی، کیلکاها، شگ‌ماهی، کلمه، کپور، سیاه کولی، سوزن ماهی و شیشه ماهی تغذیه می نمایند.

تولید مثل: فیل‌ماهی در دو فصل بهار(اسفند و فروردین) و پاییز(شهریور و مهر) برای تولید مثل به رودخانه مهاجرت می نماید که البته از این میان بیشتر در فصل بهار دیده می شود. نرها در سن ۱۴ تا ۱۶ سالگی و ماده ها ۱۹ تا ۲۲ سالگی بالغ می شوند. تعداد تولید تخم از ۲۲۴۳۰۰ تا ۲۸۵۳۴۰۰ متفاوت می باشد. زمان تولید مثل آن تا حد زیادی بستگی به طغیان آب رودخانه دارد. دمای تولید مثل ۹ تا ۱۷ درجه سانتیگراد می باشد. بستر رودخانه در محل تولید مثل سنگلاخی و قلوه سنگی به همراه کمی ماسه می باشد.

شرایط پرورش ماهی خاویار

دمای مناسب آب جهت پرورش 15 تا 27 درجه سانتی گراد می باشد، بدیهی است كه در دمای زیر 6 درجه سانتی گراد تغذیه متوقف و رشد بطئی می گردد و بهترین دمای رشد برای این گونه 21-19 درجه سانتی گراد می باشد.

میزان شوری مناسب آب جهت پرورش بین 10-4 گرم در لیتر آب است لیكن در شوری های حدود 18 گرم نیز پرورش انجام شده است.

میزان اكسیژن محلول مناسب 8-6 میلی گرم در لیتر آب، دی اكسید كربن به میزان كمتر از 10 میلیگرم در لیتر آب استخر و PH آب بین 7 تا 5/8 می باشد.

وجود آب به میزان 30-50 لیتر در ثانیه، در پرورش متراكم جهت تولید 10-5 تن ماهی در سال كافی می باشد.

 

طرح پرورش ماهی خاویار از منظر اقتصادی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد گوشت ماهی، ارزش غذایی بالا و خاصیت درمان و پیشگیری از بیماری‌های گوناگون آن می‌باشد نیز غضروف‌ آن را در مواد اولیه ساختن چسب صحافی و داروهای پزشکی به کار می‌گیرند. ماهیان خاویاری، افزون بر نقشی که در تولید خاویار و تأمین گوشت دارند، از چندی پیش در صنعت چرم سازی نیز کاربرد پیدا کرده‌اند. از این چرم برای تولید لباس شنا، کیف، کفش، کمربند و سایر صنایع استفاده می‌شود. این چرم از گوناگونی رنگ، طرح و دوام برخوردار بوده و در نوع خود بی‌نظیر است.

از نظر هزینه، هزینه‌ی تولید ماهی خیلی ارزان تر از تولید گوشت‌های دیگر است.

وابستگی تولیدات آبزیان به ارز بسیار کم است.

علاوه بر خاصیت‌های فراوان این ماهی، مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آرتریت رومائید (التهاب مفاصل)بیماری‌های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار مؤثر است تمامی این موارد سبب بالا بودن تقاضای این ماهی می‌باشد.

مطابق ماده ۸۱ مالیاتی کشور درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و زنبورعسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیاء مراتع و جنگل‌ها، باغات و اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

مراحل اجرای طرح پرورش ماهی خاویار

شروع به کار و طراحی یک مزرعه پرورش ماهی خاویار اصولی را می طلبد که رعایت آنها منجر به دستیابی حداکثری تولید می شود؛ مواردی از جمله:

• جانمايي دقیق و صحیح محل احداث پروژه

• استفاده از طراحي استخرهاي پرورش به شيوه مدار بسته

• استفاده از آب برگشتی تا حداکثر ممکن

• استفاده از حداقل مصرف انرژی

• طراحی بر اساس ماژولهای جداگانه (به دلیل امکان احداث چند مرحله ای ،مدیریت آسانتر ،عدم تسری بیماری احتمالی به تمام مزرعه و …)

• هوادهی قبل از ورود آب به استخر

• جلوگیری از ریز شده مواد جامد معلق در استخرها

• جداسازی آب غلیظ و رقیق در خروجی هر استخر

• استفاده از فیلتراسیون چند مرحله ای (هیدرولیکی – فیزیکی – بیولوژیکی – شیمیایی )

• نزديكي مزرعه پرورش ماهی به بازارهای مصرف

• استفاده از آب چاه و دوري از آلودگيهاي و استرس هاي رودخانه اي

کد آیسیک طرح پرورش ماهی خاویار

کد ایسیک و تعرفه گمرکی مربوط به محصول خاویار بر اساس بانک اطلاعاتی سازمان صنعت معدن و تجارت برای خاویار و فرآوری آن شماره کد ایسیک 1512412339 و شماره تعرفه گمرکی 16043000وبرای محصولات حاصل از فعالیت های آبزی پروری (به جز خاویار ماهیان غضروفی) شماره کد ایسیک 0500312319و برای محافظت و آماده سازی خاویار (به جز کنسرو کردن) شماره کد ایسیک 1512512340 و شماره تعرفه گمرکی16043000و برای کنسرو خاویار شماره کد ایسیک 1512412374 و شماره تعرفه گمرکی16043000در واحد تن میباشد.

بر طبق اطلاعات سازمان ملی استاندارد ایران شماره استاندارد 186 برای خاویار-ویژگیها و روشهای آزمون و شماره استاندارد 6810 برای کنسرو ماهیان خاویاری ـ ویژگیها و روشهای آزمون تعیین گردیده است.

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی پرورش ماهی خاویار اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی پرورش ماهی خاویار را به ما بدهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

خواندن 6341 دفعه