چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 01 تیر 1401 14:06

طرح توجیهی زیست محیطی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

طرح توجیهی زیست محیطی به مطالعات زیست محیطی مربوط به پروژه های تولیدی در زمینه های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی (و بعضا حتی پروژه های خدماتی) اطلاق می شود که سازگاری آن پروژه با محیط زیست پیرامون را می سنجد. برای احداث برخی پروژه ها و راه اندازی بعضی کارگاه های تولیدی، سرمایه گذاران بایستی این گزارش را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهند. در این مطلب میخواهیم به معرفی این نمونه گزارش پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم که مطالعات توجیهی زیست محیطی چیست؟

 

کارکرد طرح توجیهی زیست محیطی

انجام مطالعات امکانسنجی و نگارش طرح توجیهی، قدم اول هر پروژه ای می باشد. مهم است قبل از اینکه وارد فاز اجرایی پروژه شویم، در مورد جزئیات مالی پروژه، برآورد های اقتصادی آن، جزئیات وضعیت فعلی بازار و پیش بینی آینده ی آن و همچنین جنبه های زیست محیطی پروژه مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد. معمولا بر حسب نیاز پروژه و سرمایه گذار، هرکدام از این مطالعات جداگانه انجام میشوند که البته قابلیت انجام یک طرح تفصیلی که تمامی این موارد را کاملا پوشش داده و بررسی کند نیز وجود دارد. منتها از آنجایی که همه ی پروژه ها نیاز به طرح توجیه زیست محیطی نداشته و این مطالعات ممکن است برای پروژه های خاصی مورد نیاز می باشند، این کار متداول نیست. ولی نهایتا اگر میزان آلاینده های پروژه ای بالا بوده باشد و احتمال بروز آلودگی چه در مرحله ی ساخت و چه در مراحل بهره برداری و تولید وجود داشته باشد، نیاز است تا در قالب یک چنین طرحی به توجیه میزان آلاینده ها و نحوه ی رویکرد سرمایه گذار نسبت به دفع و مدیریت و کنترل آنها پرداخته شود.

 

طرح توجیهی زیست محیطی چیست؟

همانطور که گفته شد، در حالت کلی بعضی از پروژه های تولیدی ممکن است خطراتی را برای محیط زیست پیرامون محل اجرای طرح داشته باشند. فرض کنید که شما به عنوان سرمایه گذار در فکر راه اندازی یک کارخانه آسفالت در نزدیکی شهر هستید و به دلیل احتمال بروز آلایندگی و افزایش سطح گرد و غبار منطقه، ممکن است مخالفت هایی برای راه اندازی این واحد تولیدی بهمراه داشته باشد. یا اگر فرضا واحد تولیدی مواد شیمیایی شما در نزدیکی یک رودخانه قرار دارد، مهم است نحوه ی دفع و بی خطر سازی مواد مضر برای طبیعت، در برابر مسئولین مربوطه تشریح شود. در این صورت؛ سازمان محیط زیست درخواست یک طرح توجیهی زیست محیطی می کند تا تمامی ریسک های آلایندگی محیطی و نحوه ی دفع و یا پالایش آنها بررسی شود. این نوع طرح توجیهی با طرح های توجیهی فنی اقتصادی و مالی متفاوت بوده و در این نوع مطالعات هیچ اشاره ای به مباحث مالی نمی شود.

در یک طرح توجیهی زیست محیطی استاندارد، تمامی مواد آلاینده ای که در زمان ساخت پروژه و یا در فرآیند تولید ایجاد می شوند و یا احتمال تولید آنها وجود دارد لیست می شوند تا میزان خطرات آنها بررسی شود. برخی از این مواد بایستی در محلی دور از پروژه و دور از محیط های مسکونی با رعایت ضوابط مربوطه دفع شوند. برخی دیگر از این مواد که به راحتی امکان دفع ندارند و یا دفع و انتقال آنها خطر آفرین است، میبایستی پالایش شده و بی خطر شوند تا دفع آنها و رهاسازی آنها در طبیعت مشکلی ایجاد نکرده و خطری برای محیط زیست نداشته باشد. بطور مثال در بسیاری از پروژه های تولیدی، با استفاده از فیلتراسیون، گاز های مضر ناشی از تولید بی خطر و پالایش می شوند. کنترل این آلودگی ها بایستی به نحو احسنت انجام شوند و برنامه ی واحد تولیدی برای کنترل و پایش و مدیریت و نهایتا دفع بی خطر آنها در قالب همین طرح توجیهی به سازمان محیط زیست ارائه می شود و در کارگروه مربوطه بررسی می شود تا نهایتا مجوز مربوطه صادر شود.

 

سرفصل های استاندارد طرح توجیهی زیست محیطی

عنوان پروژه کارفرما و مجری طرح اهداف، نیازها و ضرورتهای طرح محل و مساحت اجرای طرح و تعیین موقعیت روی نقشه توپوگرافی با ذکر فواصل از سایر کاربریها فاز بندی کلی طرح و زمانبندی اجرای طرح در فاز ساخت و بهره برداری پلان جانمایی تاسیسات طرح طریقه و محل تامین منابع مصرفی برآورد نیروی انسانی و منابع قرضه ارائه خلاصه ای از مرحله آماده سازی و ریز فعالیتها تشریح فریند تولید و نوع محصولات تولیدی بررسی اجمالی آلاینده ها و پسماندهای مهم تولید شده طی فرایند و عملیات ناشی از اجرای طرح در مرحله احداث و بهره برداری خلاصه ای از وضعیت موجود محیط زیست بررسی اجمالی محیط زیست طبیعی و بیولوژیکی بررسی محل پیشهادی اجرای طرح نسبت به مناطق اکوسیستم ها و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بررسی محیط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بررسی کمی و کیفی کاربری اراضی محدوه بلافصل طرح و محیط پیرامونی بر حسب هکتار به انضمام نقشه ها بررسی اجمالی اثرات محتمل و قطعی طرح روی محیط های سه گانه ارائه برنامه عملیاتی و قابل اجرا مدیریت (راهکارهای کاهش و کنترل اثرات و آلودگیها، پایش و نظارت) مدارک و مستندات موجود طرح

لازم به ذکر است که بعضاً به فراخور نوع پروژه ممکن است نیاز باشد که بعضی از این آیتم ها و سرفصل ها جابه جا شده و یا حذف شوند که این امر به صلاحدید تیم تدوین طرح توجیهی زیست محیطی و با هماهنگی کارفرما انجام میگیرد.

این گزارشات در کارگروه های بخصوصی در اداره ی کل محیط زیست استانها که متشکل از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان (بعنوان رئیس کار گروه)، معاون محیط زیست انسانی اداره (بعنوان دبیر کارگروه)، نماینده معاونت محیط طبیعی، کارشناس مسئول سازمان بنا به نوع پروژه و مجری طرح(در صورت لزوم جهت ارائه توضیحات) مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

از آنجایی که این طرح ها، تخصصی می باشند، مهم است که یک تیم خبره و با تجربه برای نگارش و تدوین آنها بکار گرفته شوند. گروه ایران صنعت با سالها سابقه ی موثر در امر نگارش طرح های توجیهی مختلف اعم از مطالعات امکانسنجی مالی، فنی و اقتصادی و همچنین پروژه های بازارسنجی، آمادگی خود را جهت نگارش انواع طرح توجیهی زیست محیطی برای پروژه های مختلف اعلام می دارد.

برای اطلاع از نحوه ی کار و جزئیات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

خواندن 4555 دفعه