×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 44
چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 06 آبان 1397 05:23

طرح توجیهی تولید میلگرد از ضایعات

در طرح توجیهی تولید میلگرد از ضایعات سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

فولاد در صنعت

فولاد ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژي است به طوريکه میتوان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، ترکیبات مختلف فولادي با خواص بسیار جالب و متفاوت را تولید نمود. اگرچه تاریخچه تولیـد فـولاد به حدود 3000 سال قبل برمیگردد، ولی روش هاي جدید جهت تولید محصولات فولادي در قـرن 19 مـیلادي بـه کارگرفته شدند. توسعه تکنولوژي تولید فولاد در آن زمان، باعث تولید مقادیر بسیار زیاد این محـصول گردیـد و در نتیجه کاربردهاي جدیدي جهت استفاده از آن مثلاً در راهآهن و صنایع اتومبیل سازي به وجود آمـد کـه از آن زمان تا به حال، دامنه کاربرد و تولید این محصول روز به روز گسترش بیشتري یافته است. علاوه بر ارزان تر بودن فلز فولاد که سبب مصرف فـوق العـاده آن مـی شـود، مـی تـوان بـه ویژگـی هـاي قابلیـت آلیاژسازي و امکان انجـام عملیـات حرارتـی و دیگـر عملیـاتی کـه سـبب ایجـاد خـصوصیات بـسیار متنـوعی در فولاد می شود اشاره کرد. ویژگی هاي مذکور تنوع عظیمی درکاربرد فولاد ایجاد کرده است. دامنـه ایـن تنـوع از سوزن و سنجاق تا کشتی هاي عظیم الجثه اقیانوس پیما و آسمان خراش ـها گـسترش دارد. ماشـین آلات سـاخته شده از فولاد، همه آنچه که موردنیاز روزانه بشر است را می سازند. چنین گستره وسـیعی از تنـوع کـاربرد کـه امکان پایه گذاري و راهبري صنایع گوناگون را میسر ساخته ، مقدار مصرف آهن و فـولاد را بـه معیـاري بـراي داوري درمورد گستردگی صنعت درکشورها مبدل کرده است. صـنعت فـولاد بـه عنـوان یکـی از پایـه هـاي مهـم اقتصادي هر کشور تلقی می شود و در برخی مطالعات مصرف سرانه فولاد را به عنوان شاخصی براي ارزیـابی صنعتی بودن یک کشور برشمرده اند.

در بیش از 61 کشور فولاد تولید می شود و آهن و فولاد سهمی 5,2 درصدي از تجارت جهانی کالا را در برداشته و سهم آن از صادرات کالاهاي کارخانه اي نیز بالغ بر 3,3 درصد است. در ایران نیز فولاد با حضور در بخش هاي مهم تولیدي و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. درسال 1950 میلادي، مجموع فولاد تولید شده درجهان کمتر از 200 میلیون تن در سال بوده است و این در حالی است که تولید سالیانه فولاد تا پایان سال 2002 بیش از900 میلیون تن گزارش شده است.

شرایط واردات میلگرد

 این محصول داراي حقوق ورودي 4 درصد می باشد با توجه به تقاضاي بالاي میلگرد در داخل کشور وتشنگی بازار داخلی میلگرد و همچنین ظرفیت تولید پایین تولید کنندگان داخلی میلگرد نیاز به حجم نسبتا بالاي واردات میلگرد از سایر کشور هاي تولید کننده می باشد و همین کمبود عرضه باعث بالا رفتن قیمت میلگرد در چند سال اخیر نیز شده است.در حال حاضر تولید داخلی 50 %تقاضاي کشور را پاسخگو است. دولت به جاي اینکه سیاست خود را در تسریع در اجراي طرحهاي فولادي عملیاتی کند رو به واردات کرده است. واردات فولاد مشمول تعرفه نمی شود ولی تولیدکنندگان شمش باید 4 %عوارض پرداخت کنند. در نتیجه این امر موجب شد که بهرغم وجود 3 میلیون تن ظرفیت نورد در ایران، این کارخانه ها یا تعطیل شوند یا اینکه با 60 % ظرفیت خود کار کنند. دولت باید از احداث واحدهاي جدید فولادسازي که به تصویب شوراي اقتصاد رسیده حمایت کند.

در ضمن قرار است تسهیلات و کمک هاي لازم براي اجرایی شدن کار دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد. مقرر شده تسهیلاتی براي گشایش اعتبار واردکنندگان از سوي بانک ها درنظر گرفته شود، همچنین ترخیص این مواد اولیه از گمرك در اولویت قرار گیرد.

بررسی و ارائه استانداردهاي موجود در مورد میلگرد

شماره استاندارد مختص میلگرد در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شماره 3132 می باشد.

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

 بر اساس اطلاعات موجود در بازار داخل میانگین قیمت هر کیلو گرم میلگرد در داخل کشور با توجه به عدم ثبات قیمت آن مخصوصا در هفته هاي اخیر و با توجه به طول، نوع و قطر آن بین 6000 تا 8000 ربال میباشد. همچنین در خصوص قیمت جهانی انواع میلگرد لازم به توضیح است که قیمت جهانی انواع میلگرد با توجه به اطلاعات سایت هاي معتبر صنعت فولاد و نورد در حدود 600 تا 700 دلار/ تن می باشد .

معرفی موارد مصرف وکاربرد

همان طور که میدانیم فولاد و محصولات فولادي شامل ورق، میلگرد، نبشی و پروفیل یکی از پر مصرف ترین کالاها می باشند. از بین محصولات ساخته شده فولادي میلگرد نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است. میلگرد آجدار در پروژه هاي ساختمانی و عمرانی کاربرد فراوانی دارد . استفاده از این میلگردها در سازه هاي بتنی عمر مفید سازه را حتی تا دو برابر افزایش میدهد. این ویژگی از لحاظ اقتصادي بسیار مهم و شایان توجه است زیرا با صرف مقدار بسیار اندکی هزینه جهت تامین این نوع میلگرد در سازه هاي بتنی میتوان بهره وري را تا دو برابر افزایش داد لیکن کاربرد میلگرد ساده برخلاف میلگردهاي عاجدار که در ساختمانسازي پروژه هاي عمرانی به کار می رود در صنایع پایین دستی فولاد کاربرد دارد و ابزارسازان و سازندگان محصولات صنعتی از این کالا استفاده می کنند.

بررسی کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف میلگرد

 در بررسی کالاهاي جایگزین براي محصولات تولیدي صنعت فولاد که یکی از پر مصرف ترین محصولات در صنایع کشور است به طور کلی نمی توان کالایی را به عنوان جایگزین این محصولات در نظر گرفت که بتواند به عنوان تهدیدي براي محصولات این صنعت تلقی شود. پس میتوان نتیجه گرفت بازار مصرف محصولات فولادي و مخصوصا میلگرد تقاضاي روز افزون خود را داراست و سهم بازار خود را حفظ می کند. تنها مادهاي که میتواند از لحاظ مقاومت و شکلپذیري جایگزین فولاد شود مواد پلیمري با تکنولوژي نانو میباشد که پایه نفتی دارند. تا آن زمان حداقل 35 سال زمان لازم داریم که کاهش شدید منابع نفتی را نیز باید در نظر گرفت

 بررسی اهمیت استراتژیک کالا در دنیاي امروز

 در دنیاي امروز صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر و تعیین کننده مطرح می باشد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیاز بشر به فولاد و محصولات فولادي بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود. هنگامی که از میزان توسعه یافتگی کشورها سخن به میان می آید شاخصهایی را براي رتبه بندي و شناخت توسعه یافتگی در نظر میگیرند به عنوان مثال مصرف سرانه فولاد در هر کشور نشان دهنده وضعیت سرمایه گذاری ها و اجراي طرح هاي عمرانی و بلاخره توسعه یافتگی است. این رسم دنیاي ماست که سخت ترینها در تعین انسانی ترین پدیده ها مانند توسعه موثر هستند و ایران هم در این جریان ناگزیر از کسب مراتب بالاتر تا بتواند ساکنانش را از مواهب توسعه بهره مند سازد .این شاخص براي ایران در سال 84 در حدود 200 کیلوگرم بوده و در سال 85 به 210 کیلوگرم می رسد.

 

 شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی تولید میلگرد از ضایعات اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید میلگرد از ضایعات دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 5081 دفعه

موارد مرتبط