×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 09 مرداد 1397 09:15

طرح توجیهی توليد فروسيليس

سیلیسیوم فراوان ترین عنصر پوسته زمین بعد از اکسیژن می باشد و در طبیعت معمولاً به صورت کوارتز (SiO2) یافت میشود. امروز از سیلیسیوم در صنعت استفادههای گوناگونی شده اما یکی از آلیاژهای آن که کاربرد وسیعی پیدا نموده است فرو سیلیسیوم یا همان فرو سیلیسی می باشد.

 

هدف از ارائه طرح توجیهی توليد فروسيليس بررسی امکان سنجی ایجاد و احداث واحد توليد فروسيليس می باشد.

فرو سیلیس آلیاژی است از آهن و سیلیسیوم که از طریق حرارت دادن و ذوب و احیای سنگ آهن و سیلیسی (کوارتز) توسط مواد کربنی، در کورههای الکتریکی تولید می شود. فرو سیلیسیوم حاوی درصدهای مختلفی از آهن و سیلیسیوم است که میزان سیلیسیوم موجود در فرو سیلیسیوم معمولاً مشخص کننده نوع فرو سیلیسیوم می باشد. از میان انواع مختلف فرو سیلیسیوم، فرو سیلیسیوم ۷۵ درصد رایج تر است که به طور اسمی حاوی ۷۵ درصد سیلیسیوم می باشد. ترکیب آن از ۱۰ تا ۹۰ درصد سیلیسیم و بقیه عمدتا آهن است. در همین حال ناخالصیهایی مانند منگنز، کروم، فسفر، گوگرد، کربن، تیتانیم و آلومینیوم می توانند در حد مجاز در فروسیالیسم موجود باشند. فروسیلیسیم یکی از آمیژان های مورد مصرف در صنایع متالورژی است که در صنایع فولاد بعنوان عامل اکسیژن زدا و در صنایع چدن ریزی (چدنهای خاکستری) بعنوان عامل جوانه زا برای تشکیل گرافیت مورد مصرف قرار می گیرد

فرو سیلیکون به عنوان یک آلیاژ اصلی و اساسی در تولید فولاد و چدن بکار برده می شود. فرو سیلیکون برای حذف اکسیژن از فولاد و به عنوان عنصر آلیاژی برای بهبود کیفیت نهایی فولاد مور استفاده قرار می گیرد. فرو سیلیکون پایه اصلی برای تولید آلیاژهایی مانند فرو سیلیکون منیزیم (FeSiMg)، مورد استفاده قرار می گیرد که از آن برای اصلاح ذوب آهن نرم و قابل انعطاف استفاده می شود. فرو سیلیکون است در کوره های قوسی الکتریکی غوطه ور، با استفاده از مواد خام مانند کوارتز خالص، زغال و سنگ آهن تولید می شود.

فرو سیلیسی در سال ۱۸۱۰ توسط فیزیکدانان و شیمدانان سوئدی و آلمانی به طور جداگانه تولید شد.

 معرفی محصول :

ترکیب شیمیایی فروسیلیسیم 75 درصد مطابق با چهار دسته تعریف شده در استاندارد جهانی 80- 5445 ISO  به شرح زیر می باشد :

-                  1 AI 75 Fe Si

-                  1/5 AI 75 Fe Si

-                  2 AI 75 Fe Si

-                  3 AI 75 Fe Si

در فروسیلیسیم میزان ناخالصی آلومینیوم ( AI ) گرید FeSi 75  را مشخص می سازد . هر چقدر مقدار آلومینیوم در فروسیلیسیم کمتر باشد کیفیت آمیژان بهتر است .

استان خراسان جنوبی به دلیل وضعیت خاص زمین شناختی و تاثیرپذیری از کلیه فازهای کوهزایی موجب پیدایش تنوع رخساره های مختلف گردیده و ذخایر معدنی مختلف ومتنوعی اعم از غیر فلزی ، فلزی ومعدن را ایجاد نموده اند و لذا معادت آن به ادوار مختلف زمین شناسی تعلق داشته و بدین لحاظ یکی از قطب های معدنی با اهمیت کشور محسوب شده و اندیس های معدنی با ارزشی از قبیل انواع سنگ تزئینی ، میکا ، نمک آبی ، نمک سنگی ، گچ ، آهک ، دولومیت ، سیلیس ، تالک ، پوزولان ، تیتان ، فسفات و طلا شناسایی و در حال حاضر انواع مصالح ساختمانی و تزئینی بخش عمده ای از صادرات و نیاز کشور را تامین می نماید .

معادل فعال و نیمه فعال زیادی از سیلیس در ایران وجود دارد که تولیدات آن ها عمدتا در صنایع شیشه سازی و تولید ماسه ریخته گری مصرف می شود . سیلیس بیشتر از واحدهای رسوبی به دست می آید . بیشتر این معادن در کوه های البرز و استان های سمنان ، تهران ، قزوین و زنجان ، یزد ، کرمان ، نهبندان خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان ، 27 معدن در زون سنندج – سیرجان و استان های آذربایجان غربی ، کردستان ، همدان ،کرمانشاه ، مرکزی ، لرستان ، و آذربایجان شرقی قرار دارند.

اکسید آهن مورد نیاز برای تولید فروسیلیس در طرح می تواند معدن سیلیس کویر نهبندان تامین شود.

وجود این معادن و ذخایر آهن و نیز احداث کارخانه های ذوب آهن ، احداث تولید محصول فروسیلیس را در استان خراسان جنوبی الزامی می کند.

شرایط واردات و صادرات محصول :

شرایط صادرات و واردات این کالا بر اساس مصوب هئیت وزیران 4/7/1372 می باشند . با رعایت شرایط و قوانین واردات هیچ گونه منعی برای واردات این محصول وجود ندارد .

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید محصولات در  داخل و همچنین قیمت جهانی محصول:

نرخ جهانی این محصول در سالهای اخیر نوساناتی داشته است که این تغییرات به میزان عرضه و تقاضا و تغییرات نرخ تسعیر ارزها وابسته بوده است. در جدول زیر بخشی از عرضه و تقاضای جهانی و میانگین نوسانات را مشاهده می نمایید:

توضیح موارد مصرف و کاربرد محصول مورد نظر در داخل و بازارهای خارجی:

فروسیلیکون به عنوان یک آلیاژ اصلی و اساسی در تولید فولاد وچدن بکار برده می شود . فروسیلیکون برای حذف اکسیژن از فولاد و به عنوان عنصر آلیاژی برای بهبود کیفیت نهایی فولاد مورد استفاده قرار میگیرد. فروسیلیکون پایه اصلی برای تولید آلیاژهایی مانند فروسیلیکون منیزیم ( FeSiMg)  استفاده قرار می گیرد که از آن برای اصلاح ذوب آهن نرم و قابل انعطاف استفاده می شود.

برای ایجاد ساختار مناسب درقطعات فولادی وچدنی در حین ذوب آهن به آن ها فروسیلیس با ترکیبات و دانه بندی مناسب اضافه می کنند . با اضافه کردن مقدار معینی فروسیلیس به مذاب فولاد و چدن احتمال تشکیل کاربیدهای توتکتیکی را کاهش داده و ساختار پرلیتی قطعات به سمت فریتی شدن متمایل می گردد . با افزودن فروسیلیس به مذاب گرافیت رائی سریع تر انجام می شود .همچنین افزایش فروسیلیسیم موجب کاهش استحکام کششی قطعات ، ازدیاد نسبی طول آن ها و افزایش مقاومت به ضربه می شود . در شرکت های ریخته گری فروسیلیس با عیار 75 درصد بیشتر از سایر آلیاژهای آن مورد استفاده قرار می گیرد البته برای انتخاب گزینه ی مناسب حتما باید مقدار کربن و آلومینیم موجود در آن کنترل شود . کاربرد اصلی و اساسی فروسیلیسیم در صنایع ریخته گری و فولاد سازی به صورت زیر است:

1- به عنوان اکسیژن زدا در صنایع فولاد سازی

2- به عنوان جوانه زا در چدن ریزی و ریخته گری جهت تشکیل گرافیت

3- عامل افزاینده سیلیسیم در تولید چدن های آلیاژی پرسیلیس و فولادهای آلیاژی پرسیلیس

4- کاربرد در تولید فولاد زنگ نزن

5- به عنوان ماده احیا کننده در تولید سایر فرو آلیاژها

6- سر آلیاژ ( Master  Alloy ) برای تولید فروسیلیکون منیزیم (FeSiMg)

7- تولید چدن های نشکن

 

 بررسی کالاهای جایگزین، رقبا و تجزیه و تحلیل و اثرات آن بر مصرف محصول:

آلیاژ ومواد خاصی برای جایگزینی فروسیلیس وجود ندارد و تنها بعضی از فروآلیاژها مانند فروسیلیکون منیزیم (FeSiMg) نقش جوانه زایی برای تشکیل گرافیت کروی در چدن های نشکن را ایفا می کنند .

 

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول (حتی الامکان سهم تولید یا مصرف ذکر شود)

طبق گزارشات موجود در سال 2004 میلادی حدود 5/22 میلیون تن انواع مختلف فروآلیاژ در جهان تولید شده کهکشور چین ، آفریقای جنوبی ، اوکراین ، قزاقستان و نروژ با تولید مجموعا 2/17 میلیون تن فروآلیاژ ( بهترتیب رتبه های اول تا پنجم ) 76 درصد از تولید فروآلیاژ جهان را بهخود اختصاص داده اند.

کشور چین به تنهایی بیش از 65/8 میلیون تن فروآلیاژ در سال 2004 میلادی حدود 38 درصد تولید جهانی فروآلیاژها را در اختیار داشته وسهم ایران در تولید فروآلیاژها در همان سال ( 1383 ) کمتر از نیم درصد تولید جهانی بوده است . تولید فروسیلیسیم در کشورهای صنعتی جهان در درجه اول بستگی به هزینه تولید برق درآن کشورها دارد . بعنوان مثال تولید فروسیلیسیم در کشور نروژ بیشتر از آمریکا است . کشور آلمان فروسیلیسیم مورد نیاز خود را از کشور نروژ تامین میکند.

 

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی توليد فروسيليس اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی توليد فروسيليس دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 5602 دفعه

موارد مرتبط