×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 29 مرداد 1397 19:53

طرح توجیهی توليد الیاف شیشه

در طرح توجیهی توليد الیاف شیشه سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

در ابتدا باید بیان گردد که صنعت تولید الیاف شیشه و انواع محصولات نهایی خطوط تولید آن یکی از مهمترین مواد اولیه در تولید قطعات کامپوزیت (مرکب) می باشد و با توجه به اینکه قطعاتی که با استفاده از این مواد تولید می گردد دارای وزن بسیار کمتری با توجه به مقاومت مکانیکی آنها نسبت به قطعات مشابه ساخته شده با موارد فلزی می باشد.

در حال حاضر درکلیه صنایع شامل صنایع ساختمان،خودرو،کشتی سازی، تجهیزات ورزشی، تجهیزات و قطعات مورد استفاده در صنایع مرتبط با انرژی های نو و بالاخص در صنایع نظامی کاربرد گسترده ای دارد و به همین علت علی رغم انرژی بر بودن تولید الیاف شیشه، تمامی کشورهای پیشرفته و بعضی از کشورهای در حال توسعه امکانات تولید این ماده را در کشور خود داشتنه و همانند بسیاری از صنایع(های تک( خود دیگر حاضر به انتقال خطوط تولید به کشورهای دیگرنمی باشند. صنعت تولید الیاف شیشه را بعنوان یک صنعت استراتژیک و حیاتی برای مجموعه صنایع پایین دستی خود داشته و علی رغم هزینه های بالای انرژی در کشورهای پیشرفته کماکان تولید الیاف شیشه در این کشورها استمرار داشته و از تولید کنندگان خود نیز به شایستگی حمایت می نمایند و از حضور تولید کنندگان چینی الیاف شیشه با در نظر گرفتن موانع قانونی به شدت ممانعت می نماید. در حال حاضر تولید کنندگان بزرگ الیاف شیشه در آمریکا، اروپا و چین فعال می باشند که عملا صادرات الیاف شیشه توسط تولید کنندگان چینی به اروپا به علت حمایت کشورهای اروپایی از تولید کنندگان خود غیر ممکن بوده و صادرات به کشور آمریکا نیز فقط توسط تولید کنندگان چینی که سرمایه گذاری و تکنولوژی آن توسط شرکت های آمریکایی تامین گردیده صورت می گیرد و مقدار صادرات نیز درحدی می باشد که تولید کنندگان آمریکایی قادر به تامین آن نمی باشند. بنابراین ملاحظه می گردد که وجود کارخانه الیاف شیشه درتمامی کشورهای پیشرفته بسیار حیاتی می باشد و به هیچ عنوان حاضر به انتقال خطوط خود به کشورهای کمتر توسعه یافته و استفاده از مزایای آن کشورها نمی باشند.

 معرفی محصول :

اولین شیشه مصنوع بشر در 5000 سال قبل از میلاد مسیح به مصرف ساخت اشیاء زینتی رسید و مدتهای مدیدی پس از آن یعنی حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح اولین ظروف شیشه­ای شناخته شد که تهیه آن صرفا برای متمولین آن زمان میسر بود و یک ظرف شیشه­ای در آن زمان ارزش و اهمیت فوق العاده بالائی برخوردار بود.

از هفتصد سال قبل از میلاد مسیح تبدیل توده شیشه گداخته به ظروف در اثر فرم دهی شروع گردید.در سال 626 قبل از میلاد اولین اطلاعات علمی مدون در کتابخانه نینوا متعلق به بانیپال فرمانروای آشور در روی الواح گلی موجود در این کتابخانه در مورد فرمول و مواد اولیه شیشه ثبت شده این نسخ و توضیحات علمی در آن زمان محرمانه­ترین اسرار علمی سرزمین آشور محسوب می گردید.

اولین الیاف شیشه­ای قبل از میلاد مسیح در مصر به منظور مصارف تجملی تولید گردید که متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد آن در دسترس نیست که البته این الیاف از ضخامت بالایی برخوردار بودند.

صنعت کنونی پشم و الیاف (Glass Fiber) نتیجه سالها تلاش بی وقفه و مستمر شرکتهای آمریکایی و اروپایی میباشد که همواره به دنبال یافتن روشهای اقتصادی در مورد جلوگیری از اتلاف انرژی و دیگر کاربردهای آن در تلاش بودند.

چون با تغییر درجه حرارت،کیفیت و ویژگی­های اولیه محصول از بین رفته و مقاومت در برابر انتقال حرارت و صوت هم تغییر خواهد کرد. لذا تعریف شرایط خاص دمای مورد نظر برای انتخاب بهترین عایق امری ضروری به نظر می رسد به عنوان مثال برای دو محدوده دمای سطح توانایی تولید دو نوع کلی محصولات امکان پذیر می­باشد:

1-دمای تا 250 درجه سانتی گراد

2-دمای تا 500 درجه سانتی گراد

لازم به توضیح است محصولاتی که بدون رزین باشند توانایی تحمل دمای بالاتری را دارند.

ج)طبقه بندی بر اساس ضخامت و ابعاد

باتوجه به ابعاد سطحی که نیاز به عیق کاری دارد و همچنین میزان اتلاف حرارتی که طبق طراحی جایز میباشد از رولهای پشم شیشه به ابعاد و ضخامت های 25 و 50 میلیمتر و ابعاد 2/1*10 متر و به صورت رول می­باشد.این واحد توانایی ارائه محصولات به صورت تخت و با ضخامت هایمختلف طبق سفارش مشتری را نیز دارد.

شرایط واردات و صادرات محصول :

در گذشته ای نه چندان دور الیاف شیشه و محصولات آن یک محصول نوظهور بود و اهمیت آن برای همه مشخص نشده بود. رفته رفته با تبلیغات و با شناخت بیشتر مردم نسبت به این محصول جدید و با آغاز به کار کارخانجات و واحدهای صنعتی تقاضای این محصول به تدریج بالا رفته و باعث ازدیاد تقاضا برای این فرآورده صنعتی شد.

امروزه مردم برای عایق کاری واحدهای مسکونی خود از محصولات الیاف شیشه استفاده می کنند. با عنایت به صرفه جویی در مصرف انرژی و اشاعه فرهنگ مصرف درست انرژی های موجود در کشور و اهمیتی جامعه به این مساله از خود نشان می دهد و همچنین رشد ساختمان سازی و توسعه صنعتی کشور نیاز روز افزون و روبه رشد این محصول در کشور احساس می‌شود.پیش بینی می شود که بازار جهانی الیاف شیشه از ۸٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱۷٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

 لازم به ذکر است که در حال حاضر تقریبا تمام نیاز داخلی به الیاف شیشه در حدود ۴۰ تا ۵۰هزارتن توسط الیاف وارداتی (اکثراً چینی) تأمین می‌گردد. می‌توان گفت واحد تولید الیاف شیشه با ظرفیت ۳۰هزار تن تنها واحد فعال تولید کننده محصول مذکور در کشور می‌باشد.

فرآورده­ های الیاف شیشه

دو محصول اصلی الیاف شیشه فیلامنت و فیتیله می باشد به عبارت دیگر می توان گفت این دو محصول مادر کلیه فرآورده­های الیاف شیشه می باشند البته فیلامنت را میتوان با ترکیبات مختلف و قطرهای متفاوت با Sizing  یا بدون Sizing  تولید کرد.

فرآورده­های الیاف شیشه عموما به دو دسته بافته(Woven) یا غیر بافته (Non Woven) تقسیم می گردند.فرآورده­های بافته شده شده از نخ Yarn-روینگ (Roving) یا فیتیله بدست می آیند.

روینگ دسته­ای از الیاف یا Strand  را بدون تابیده شدن می گویند.نخ یا Yarn  الیاف تابیده شده می باشند میتوان گفت تولید این فراورده ها و بخصوص محصولات بافته شده در گروه صنایع نساجی تعریف میگردند.

کاربردهای فرآورده­های الیاف شیشه

تقریبا90% از الیاف شیشه جهت تقویت ماتریس­های گوناگون بکار میرود منظور از ماتریس عبارت است از گچ،سیمان،پلاستیک های ترموست و ترمو پلاستیک رزین و بیتومن.شاید بتوان گفت تولید قطعات فایبر گلاس و FRP بیشترین طیف کاربرد فرآورده­های الیاف شیشه را تشکیل میدهد.

سایر موارد کاربرد الیاف شیشه عبارت است از فیلتراسیون،ساخت پارچه های نسوز و ساخت مدارهای چاپی

پیش بینی میزان نیاز به محصول در پنج سال آینده

جهت پیش بینی میزان تقاضای کل در سال های آینده با توجه به روند مصرف در پنج سال گذشته میزان تقاضای داخلی برآورد شده، همچنین با توجه به عدم وجود روند خاص در واردات و صادرات محصولات، چنین در نظر گرفته شده است که با توجه به افزایش نیاز داخلی به محصول واردات محصول سالانه 10 درصد افزایش و صادرات آن نیز سالانه 10 درصد از تولید داخلی خواهد بود.

ظرفیت پروژه : الیاف شیشه7000 تن

میزان اشتغال  :   88 نفر

کل سرمايه گذاري:  میلیون ریال341,891

نرخ بازده: 28درصد

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی توليد الیاف شیشه اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی توليد الیاف شیشه دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

 

   
خواندن 4499 دفعه

موارد مرتبط