×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
جمعه, 02 شهریور 1397 09:28

طرح توجیهی تولید الیاف بازالت از معادن موجود سنگ بازالت

در طرح تولید الیاف بازالت از معادن موجود سنگ بازالت سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

سنگ بازالت

بازالت (به انگلیسی: Basalt) یک سنگ سخت و سیاه و دانه‌ریز آتشفشانی با کمتر از ۵۲ درصد سیلیس ( SiO2 ) میباشد که به علت کمبود سیلیس سنگی قلیایی است. سنگ بازالت كه به نامهاي "‌ سنگ لاشه بازالتي " ، " سنگ لاشه آذرين " و حتي " دياباز" نيز شناخته مي شود يكي از معروفترين سنگهاي آذرين ميباشد كه بازمانده فعاليتهاي آتشفشاني ميباشد.

سنگ بازالت، از گروه سنگ‌های آذرین است که بازمانده فعالیت‌های آتش‌فشانی است و در ایران به وفور وجود دارد. بازالت سنگی متراکم و سخت است که به رنگ‌های گوناگون در طبیعت یافت می‌شود. این سنگ فراوان‌ترین سنگ آذرین است.

سنگ بازالت به صورت کوپ و سنگ فرآوری‌شده در کف‌سازی پیاده‌روها، جدول خیابان‌ها و به‌صورت چرمی یا ساییده برای نمای ساختمان‌ها کاربرد دارد. کاربردهای دیگر آن به عنوان پشم سنگ و در فیزیوتراپی به‌جای تشک برقی است.

سنگ بازالت تمام‌بلورین، نیمه ‌بلورین و گاهی شیشه‌ای است که دارای بافت آفانیتی می‌باشد.

کم بودن میزان سیلیس باعث می‌شود تا بازالت گرانروی کمی داشته‌باشد و به همین دلیل گدازه‌های بازالتی بر روی زمین می‌توانند سطحی تا حدود بیست کیلومتر را بپوشاند. فراوانترین کانی‌های سازنده این سنگ عبارتند از الیوین، پیروکسن و پلاژیوکلاز.

سنگ بازالت همچنین در کره ماه به فراوانی یافت می‌شود. در زیر بیشتر سطح ماه، گدازه‌های بازالتی در جریان‌اند. پس از برخورد شهاب‌های کهن به سطح ماه به خاطر نازک شدن سطح، گدازه‌های بازالت به سطح راه یافت و بخش‌های عظمیمی از رویه کره را پوشاند. این مناطق بازالتی و تیره‌رنگ کره ماه به نام دریاوارهای ماه شناخته می‌شوند.

الیاف بازالت

با گسترش روز افزون کاربردهای الیاف های مصنوعی هر روزه صنایع بیشتری به الیاف بازالت علاقمند میشوند. گستره کاربردها متنوع تر میشود و برخی از کاربردها تولید کالای دارای ارزش افزوده را در بر می گیرد. با توجه همگان به سمت فرآیندهای تولید الیاف ویژه و صنعتی نظیر الیاف بازالت ،کربن، شیشه، کولار افزایش چشمگیری داشته است. یکی از جدیدترین الیاف مصنوعی با کاربردهای صنعتی الیاف بازالت (Basalt Fiber) می باشد که توانسته به خوبی جایگاه خاص و ویژه خود را در بین الیاف های شیشه و کربن پیدا کند.

فنآوری موجود تولید الیاف بازالت، بسیار شبیه فنآوری مورد استفاده در تولید الیاف شیشه E است. تفاوت اصلی در فنآوری در این است که الیاف شیشه E از مخلوط پیچیده ای از مواد ساخته میشود در حالیکه الیاف بازالت از ذوب سنگ بازالت بدون هیچ افزودنی تولید میشود. مواد پایه بازالتی هیچ مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی کنند و خطرناک نیستند.

برتری ها و کاربردهای الیاف بازالت

الیاف بازالت دارای ترکیب بی نظیر با ویژگی های فنی بالا از جمله مقاومت در مقابل خوردگی و حرارت می باشد. این ویژگی ها به علاوه قیمت پایین الیاف بازالت این امکان را برای الیاف بازالت فراهم می کند که در رقابت با الیاف شیشه مانند الیاف شیشه نوع S موفق باشد.

الیاف بازالت با توجه به خواص ویژه خود جایگزین شیشه E، شیشه با استحکام بالا و سایر انواع ویژه الیاف شیشه میشوند. این ویژگی ها عبارتند از:

-  استحکام کششی ۲۵-۲۰ درصد بالاتر از شیشه E

-  استحکام کششی ۱۵-۱۰ درصد بالتر از شیشه E

-  مقاومت شیمیایی بهترنسبت به شیشه E معمولی

-  گستره دمایی وسیع تر تا ۵۸۰ درجه سانتی گراد

-  مقاومت در مقابل خوردگی و حرارت

بی ضرر بودن برای محیط زیست و دفع و بازیافت آسان تر پلاستیک های تقویت شده با الیاف بازالت (BFRP) نسبت به GFRP لیاف بازالت از نظر استحکام کششی، بین شیشه E و شیشه با استحکام بالا قرار دارد و از نظر مدول کشی تقریباً معادل شیشه با استحکام بالا و حتی کمی بهتر است. زیان نرساندن به محیط زیست و بازیافت پذیری بهتر آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کاربرد های الیاف بازالت

الیاف بازالت را می توان جایگزین الیاف شیشه نوع E با خصوصیات مکانیکی، حرارتی و شیمیایی بسیار بهتر نسبت به آن عنوان نمود. به همین دلیل کاربردهای این الیاف تقریباً با یکدیگر مشابه می باشد.

از الیاف بازالت به صورت رووینگ و نخ در ساخت پره توربین های بادی، مخازن تحت فشار و با استحکام بالا (صنایع نفت و گاز)، لوله های انتقال مواد شیمیایی و هم چنین مخازن نگهداری مواد شیمیایی، استفاده میگردد. از پارچه های با بافت های مختلف (ساده، ساتین و …) در تولید بدنه خودروها، قایق، کشتی و … نیز استفاده می شود. ریسمان و طنابهای بازالتی تهیه شده از نخهای بافته شده، از مقاومت حرارتی عالی و ضریب حرارتی کم و انعطاف پذیری بالا برخوردار بوده و به همین دلیل در پانل های بتونی و لوله نیروگاه ها و همچنین صنایع شیمیایی، هوایی و کشتی سازی بکار برده میشوند.

نمدهای بازالتی با جذب بالای صدا و انرژی صوتی، با پوشش پارچه ای به عنوان عایق صوتی بسیار مناسب در کارخانجات تولیدی، هواپیماها، توربین ها و … بکار برده می شوند.

مهمترین برتری الیاف شیشه نسبت به الیاف بازالت قابلیت تغییر و اصلاح در میزان ترکیبات تشکیل دهنده آن می باشد که تاثیر مستقیمی در بهینه سازی خصوصیات الیاف نهایی و تطبیق آنها با نیاز مصرف کننده دارد. به همین دلیل تاکنون انواع مختلفی از الیاف شیشه ابداع شده اند که هرکدام از آنها جهت کاربرد ویژه ای مناسب هستند. به عنوان مثال بیشتر بودن میزان اکسید سیلیس و اکسید آلومینیوم در شیشه نوع S منجر به بهبود ثبات حرارتی و مدول یانگ آن و بیشتر بودن اکسید روی در شیشه نوع AR منجر به کاهش حساسیت این الیاف نسبت به محیط های قلیایی گشته است.

الیاف بازالت در صنایع کشتی و قایق سازی

الیاف بازالت پیوسته محصول جدیدی در بازار الیاف هستند. گرچه در مورد الیاف بازالت اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفته اما هنوز محصول شناخته شده ایی نیست.

الیاف بازالت در اتحادیه ساویت (Soviet) تولید شد. هم اکنون تنها شرکتی که به طور جدی برای تقویت الیاف پیوسته بازالت تلاش می کند شرکت روسیه کامنی وک   (Kamenny Vek)می باشد. زیرا آنها استاداردههای قابل ملاحضه ایی در مورد کشش و استحکام این الیاف نسبت به دیگر الیاف بازالت موجود دارند. فن آوری الیاف بازالت شبیه فن آوری الیاف شیشه است، هر چند که الیاف بازالت دارای ترکیب بی نظیر با ویژگی های فنی بالا از جمله مقاومت در مقابل خوردگی و حرارت می باشد. این ویژگی ها به علاوه قیمت پایین الیاف بازالت این امکان را برای الیاف بازالت فراهم می کند که در رقابت با الیاف شیشه مانند الیاف شیشه نوع S موفق باشد.

برآورد سرمایه گذاری طرح

مساحت زمین: 25.000 متر مربع

کل سرمایه گذاری: میلیون ریال  589,401

میزان اشتغال زایی: 68 نفر به طور مستقیم

نرخ بازده: 24 درصد

بازگشت سرمایه: 4.24

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح تولید الیاف بازالت از معادن موجود سنگ بازالت اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید الیاف بازالت از معادن موجود سنگ بازالت دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 4713 دفعه

موارد مرتبط