×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
شنبه, 14 مهر 1397 16:16

طرح توجیهی تولید سولفید سدیم

در طرح توجیهی تولید سولفید سدیم سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

سولفيد سديم يك تركيب زرد رنگ، يا قرمز آجري رنگ مي باشـد كـه عمـدتا در صـنايع نـساجي، ابريـشم مصنوعي و چرم سازي بكار مي رود .اين ماده از نظر توليد وصادرات هـم موقعيـت خـوبي دارد كـه بـه انـواع مختلف زير تقسيم مي شود :

-1  سولفيد سديم متبلور: سولفيد سديمي است كه هر مولكول آن داراي 7 تا 9 مولكول آب تبلور مي باشد و خلوص آن حدود 29 تا 30 درصد جرمي  است .

-2  سولفيد سديم پرك: سولفيد سديمي است كه در انتهاي فرآيند توليد به وسيله برش و ساير عمليات به شكل تكه هاي پولكي شكل بدست ميآيد و خلوص آن حدود 60 درصد می­باشد .

-3 سولفيد سديم شكسته: سولفيد سديمي است به شكل كلوخه كه از شكستن قطعات بزرگ آن پس از خشک شدن به دست می‌آید و خلوص آن حدود 55 تا 60 درصد می­باشد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد

موارد اصلي كاربرد سولفيد سديم عبارتست از:

 1- در رنگرزي منسوجات،چرم،ابريشم مصنوعي و ساير صنايع شيميائي مصرف مي شود.

 2- در صنايع چرم سازي كاربرد دارد .

 3- در صنايع كاغذ سازي كاربرد دارد.

 4- در ساخت رنگ هاي نساجي گوگردي استفاده مي شود.

 5- بعنوان عامل احيا كننده ضعيف.

 6-  بعنوان انگل كش.

 7- در تهيه تركيبات آلي.

بررسي كالاهاي جايگزيني و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

در هريك از كاربردهاي بالا مي شود جايگزيني قائل شد كه البته بازهم به ديگر تركيبات گوگردي مي رسيم در انگل كشي سولفات مس را مي توان جايگزين كرد و در چرم سازي سولفات سديم، در ساخت رنگ هاي نساجي از از سولفات مس بهره برد.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

با توجه به كاربردهاي مختلف اين ماده در صنعت مي توان گفت در صنايع كاغذسازي شيميائي اين ماده كاربرد بسيار زيادي دارد.كه جهت توليد كاغذهاي تحرير و روزنامه استفاده ميگردد و در صنعت كشاورزي هم نقش بسيار مهمي دارد لذا مي توان گفت كه يكي از پركاربردترين مواد شيميائي مي باشد.

وضعيت عرضه و تقاضا

با نگرشي اجمالي به آمار واردات اين محصول در سال هاي اخير و مقايسه حجم پايين واردات آن با حجم بالاي واردات ساير محصولات شيميايي به داخل كشور و نيز حجم بالاي صادرات آن درمي يابيم وضعيت توليد سولفيد سديم در داخل كشور مطلوب است. علاوه بر آن با تكميل واحدهاي نيمه تمام توليد سولفيد سديم، ميزان توليد اين ماده در داخل كشور افزايش خواهد يافت. اين ماده را جز محصولات شيميايي غير نفتي است كه ميزان صادرات آن از ميزان واردات بيشتر است.

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها اصولاً سولفيد سديم را به سه روش زير مي توان تهيه كرد :

-1 واكنش سولفيد هيدروژن و سودسوز آور

-2 احياء سولفات سديم با ذغال يا گاز

-3 الكتروليز نمك طعام، تركيب ملغمه سديم با گوگرد

با توجه به دسترسي به مواد اوليه، نوع فرآيند، كيفيت محصول توليد، راندمان واكنش و بالاخره جنبه اقتصادي فرآنيد، انتخاب كننده روش توليد مي باشد .

توليد به روش احيا سولفات سديم با زغال سنگ مواد اوليه اصلي جهت ساخت سولفيد سديم عبارتنند از :

-1 سولفات سديم -2 زغال‌سنگ

همه اين مواد اوليه به‌طور طبيعي در ايران يافت می‌شود .

روش ساخت : سولفات سديم(كيك نمك) و زغال‌سنگ را به نسبت 2 به 1 باهم مخلوط می‌کنند. حدود 5 درصد كربنات سديم به آن اضافه می‌کنند.اين ماده هم به‌عنوان سرعت جريان و هم به‌عنوان يك عامل خنثی‌کننده براي هرگونه اسيد آزاد عمل می‌کند.مخلوط را در داخل يك كوره انعكاسي(شعله‌ای furnace Reverberatory در درجه حرارت 1000 درجه سانتي گراد قرار می‌دهند. عمل احيا 2 الي 5,2 ساعت به طول می‌کشد .

محصول به‌دست‌آمده از كوره به‌عنوان خاكستر سياه ash black معروف است که آن را سرد و خردکرده توسط آب گرم چندين مرتبه شستشو می‌دهند و درجه حرارت 50 درجه سانتی‌گراد سولفيد سديم را استخراج می‌کنند . انواع مختلف سولفيد سديم بهرنگ‌های قهوه‌ای مايل به زرد به اين طريق به دست  می‌آید ولي بلورهاي سفيد سولفيد سديم را می‌توان به‌وسیله افزايش 0/5 درصد سيانور سديم به مايع، قبل از بلورسازي به دست آورد .

تعيين نقاط قوت و ضعف فنّاوری‌ای مرسوم (به شكل اجمالي) در فرآيند

توليد محصول تجهيزات موردنیاز اين فرآيند مجموعه‌ای از وسلها، برج و ... می‌باشند. همگي اين تجهيزات قابل ساخت و تهيه در داخل كشور می‌باشند و ازلحاظ فنّاوری پيچيدگي زيادي ندارند و درمجموع فرآيند توليد سولفيد سديم جزء فرآيندهاي ساده هست . با توجه به دسترسي به مواد اوليه، نوع فرآيند، كيفيت محصول توليد، راندمان واكنش و بالاخره جنبه اقتصادي فرآيند، توليد سولفيد سديم توسط سود و سولفيد هيدروژن موردبررسی قرارگرفته است .

بررسی اقتصادی طرح

ظرفيت پيشنهادي طرح: 35000 تن

عمده مواد اوليه مصرفي: سود و سولفيد هيدروژن

اشتغال‌زایی: 25 (نفر)

سرمایه‌گذاری ثابت طرح: 9100 میلیون ریال

 

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی تولید سولفید سدیم اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید سولفید سدیم دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 5839 دفعه

موارد مرتبط