×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 09 آبان 1397 16:36

طرح توجیهی تولید سولفات روی

در طرح توجیهی  تولید سولفات روی سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

سولفات روي يك جامد بلورين بي رنگ است .اين ماده بصورت بلورهاي متنوع 7و6و1 ملكول آب و يا نمك بدون آب وجود دارد.در ميان اشكال روي هفت آبه يعني, H2O7 ZnSO4 داراي اهميت خاصي ميباشد و بازار فروش آن از رونق خاصي برخوردار است.

توضيح موارد مصرف و كاربرد

مواد شيميايي با بنيان روي شامل غبار روي 12 تا 15 درصد مصرف روي جهان را در اختيار دارد .

سولفات روي در ساخت محصولات بسيار زيادي مانند موارد زير بطور گسترده استفاده مي شود:

• صنايع ابريشم مصنوعي ويسكوز

• صنايع خمير و كاغذ وكاغذ سازي

• رنگها و پگمنتها ومحصولات وابسته

• تهيه منسوجات رنگرزي وچاپ چيت وچلوار

• به عنوان ذرات مغذي جهت خاكهائي كه كمبود روي دارند

• براي ساختن تركيبات مختلف روي

• براي تهيه خشك كننده ها

• در قلع كاري فلزات بطريق الكتروليز

• بعنوان ضد عفوني كننده

• در تجهيزات ضد آتش سوزي حفظ و نگهداري چوب و مواد گدازنده

بررسي كالاهاي جايگزيني و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

در موارد متفاوت ميتوان از كالاهاي جايگزين استفاده نمود مثلا دركشاورزي كودهاي شيميائي فسفري و در پزشكي شكل هاي قابل جذب تر كه قابل دسترس هستند عبارتند از: پيكولينات روي، سيترات روي، استات روي، گيسرات روي و مونوميتونين استفاده كرد ولي از لحاظ هزينه، قيمتي بالاتر از سولفات روي دارند.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

در دنياي در حال پيشرفت امروز روي و مشتقات وابسته به آن از اهميت زيادي برخوردارند تا جائيكه می‌توان گفت، مواد شيميايي با بنيان روي شامل غبار روي 12 تا 15 درصد مصرف روي جهان را در اختيار دارد و مهم ين مصرف سولفات روي در کشاورزی و پزشكي و صنايع رنگرزي و تصفیه آب و فاضلاب است، كه در پزشكي سولفات روي رایج‌ترین مكمل قابل‌استفاده روي است. به‌این‌ترتیب نسبت به ساير اشكال كمترين قيمت را دارد. اما حداقل جذب را دارد و باعث آشفتگي معده مي و .شود در كشاورزي عامل مهم تغذيه خاك است ازاین‌رو می‌توان گفت هرروز نياز به اين ماده بيشتر از پيش هست و روند مصرف نيز گواهي بر اين ادعاست.

كشورهاي عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده محصول

 

شرايط صادرات

 به دليل حجم مناسب توليدي كه تقریباً جوابگوي نياز داخلي اين محصول می‌باشد كشور در امر صادرات جز در موارد خاصي فعال نبوده است و پیش‌بینی می‌گردد در مهروموم‌های آتي با توجه به احداث و فعاليت طرح‌های در حال انجام اين مهم تحقق يابد لذا بايد قيمت رقابتي و همچنين كيفيت اين محصول را در بازارهاي جهاني مدنظر قرارداد و ازلحاظ مقررات واردات صادرات وزارت بازرگاني، می‌توان گفت كه هیچ‌گونه محدوديتي در امر صادرات سولفات روي وجود ندارد (اطلاعات مربوط به امسال نیست).

 

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم

با توجه به تحقيقات به‌عمل‌آمده می‌توان گفت نياز كشور در سال‌های اخير حدود 200000 تن بوده است كه اين امر با احداث واحدهاي جديد به بالاتر 300000 تن در سال‌های آتي خواهد رسيد.

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش‌های توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها

فرآيند توليد سولفات روي (با هفت مولكول آب تبلور) را می‌توان به‌صورت زير توضيح داد :

.1 اختلاط: ابتدا تانك اختلاط شستشو شده تا كاملاً تميز شود. مقدار 2500 ليتر آب به تانك اضافه‌شده و به آن 75 درصد اسیدسولفوریک مورداستفاده افزوده در تانك با همزن رقيق می‌گردد و پس‌ازآن كنسانتره اضافه‌شده و به دليل ناخالصی‌های سرب و مس به آن سولفات آلومينيم اضافه می‌کنند و سپس بقيه كنسانتره و متعاقب آن بقيه اسیدسولفوریک اضافه می‌شود. پس‌ازاینکه واکنش‌ها صورت گرفت آب‌آهک براي متوقف كردن واكنش و رساندن PH به 3/5 اضافه می‌گردد. براي رسوب دادن یون‌های آهن و آلومينيم از آب‌ژاول استفاده می‌شود و بعد با اضافه كردن آب‌آهک PH به 4/5 رسيده در همين PH نگه‌داشته خواهد شد.

2 سانتريفوژ: محلول داخل تانك كه شامل فاز مايع و جامد می‌باشد در داخل سانتريفوژ شده و مايع زلال سولفات روي با خلوص 95 درصد در مخازن ذخیره‌سازی ارسال می‌شود.

.3 تغليظ: در اين مرحله آب اضافي محلول تبخير شده و به مرحله بعد فرستاده می‌شود.

.4 كريستاليزاسيون: محلول در هواي معمولي بر روي سيني هاي استيل مخصوص متبلور می‌شود. جريان سيال سرد عمل تبلور بلورهاي سولفات روي را تسريع می‌نماید. براي جدا شدن آب اضافي از بلورها، توسط سانتريفوژ كريستالها به‌صورت كلوخ جدا می‌شوند.

.5 خشک‌کردن: بلورهاي مربوط را درروی سینی‌هایی در اتاقك خشک‌کن قرار داده تا تحت وزش يك فن دمنده رطوبت خود را از دست دهند.

.6 آسياب و بسته‌بندی: دانه‌ها به‌وسیله آسياب چكشي پودر شده و درون کیسه‌های بسته‌بندی و انبار می‌شوند.

 

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی تولید سولفات روی اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید سولفات روی دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

خواندن 4250 دفعه

موارد مرتبط