×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 17 مهر 1397 14:22

طرح توجیهی تولید تیتان

در طرح توجیهی تولید تیتان سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

تيتانيم در كانيهاي آناتاز، بروسيت، ایل منيت، پرووسكايت، روتيل، لئوكوكسن و اشفن وجود دارد. از بين اين كاني ها تنها ايلمنيت، روتيل و لئوككسن اهميت اقتصادي دارند .عمده ترين مصرف تيتانيوم در صنايع به دو صورت فلزي و دي اكسيد تيتانيوم مي باشد. مصرف فلز آن به دليل مشكلات تهيه و خالص سازي آن مصرف چنداني ندارد، اما در عوض مصرف اكسيد آن بصورت TiO2 در صنعت كاربرد بسيار گسترده اي دارد؛ بطوريكه 90 درصد از صنايع اوليه، مصرف كننده اكسيد تيتانيوم مي باشد. حدوداً 95 ٪تيتانيم به شكل TiO2 مصرف ميشود كه رنگدانه مفيدي در نقاشي، كاغذ و پلاستيك ها مي باشد. لازم به ذكر است كه مصرف اين محصول در رنگدانه ها با خلوص بالاي 98 %امكان پذير است. لذا خالص سازي اين محصول مهمترين بخش پروسه ميباشد كه متاسفانه در داخل كشور صورت نميگيرد.

امروزه فلز تيتانيوم بعنوان يك فلز استراتژيك در موتور و ساختمان داخلي هواپيما، تجهيزات حمل و نقل صنايع شيميايي، واحد هاي مولد برق، صنايع آلياژي، ساخت زير دريايي ها، كارخانه هاي ساخت مواد شيميايي، دستگاههاي خنك كننده نيروگاه هاي اتمي و حرارتي و ده ها مورد ديگر كاربرد دارد. مصرفعمده دي اكسيد تيتانيوم در صنايع رنگ سازي به عنوان رنگدانه ميباشد و همچنين اين ماده در صنايع سراميك، پلاستيك، كاغذ و الكترونيك كاربرد دارد. مصرف اين ماده در كشورهاي پيشرفته تقريبا 10 برابر كشورهاي در حال توسعه مي باشد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد

اكسيد تيتانيم در صنايع رنگ سازي، كاغذ سازي و پلاستيك به عنوان ماده رنگي، براق كردن سطح فلزات، لعاب، لاستيك سازي، شيشه، فايبرگلاس، سراميك، الكتروسراميك و . . . مصرف ميشود و كاربرد دارد.

تنها در حدود 5 % توليد سالانه جهاني تيتانيوم صرف توليد فلز تيتانيوم شده و 95 %باقيمانده در توليد ماده رنگ دي اكسيد تيتانيوم مورد استفاده قرار ميگيرد . اين ماده داراي دو شكل آلوتروپي روتيل و آناتاز است كه به واسطه رنگ سفيد ، ضريب شكست بالا (90/2 49/2-) درخشندگي عالي، بي اثر (خنثي بود) و مقاومت سايشي و حرارتي بالاي آن، درجه ديرگدازي بالا و توان زياد در توزيع و انتشار يكنواخت در تركيبات ديگر به عنوان عمده ترين ماده اوليه رنگ سفيد در صنايع رنگ سازي، كاغذسازي، پلاستيك، لاستيك و ... شناخته مي شود.

مصارف دارويي:

پودر دي اكسيد تيتان (روتيل) كه از آن پراكسيد تيتان، سالسيلات تيتان و تانات تيتان تهيه مي كنند، عملي همانند اكسيد روي بر روي پوست بدن ايجاد می کند.

دي اكسيد تيتان براي التيام سوزش هاي پوستي مورد استفاده قرار ميگيرد و منعكس كننده اشعه ماوراء بنفش خورشيد است و بدين جهت در ساختن كرم ها و لوسيون هاي ضد آفتاب (ضد سوختگي) استفاده مي .شود از پودر دي اكسيد تيتان در ساخت قاب كپسول هاي دارويي و پوشش قرص ها نيز استفاده مي شود.

مصارف آرايشي :

دي اكسيد تيتان در ساخت وسايل آرايشي به كار مي رود.

تقريباً 95 % تيتان به فرم اكسيد تيتان TiO2 مصرف ميشود و يك رنگدانه دايمي و به شدت سفيد  رنگ با قدرت پوششي خوب در رنگ ها، كاغذ و پلاستيك است.

بررسي كالاهاي جايگزيني و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

ليتوفون، اكسيد روي

قابل ذكر است كه هيچ كدام از جاي يها نيگز نامبرده شده نم يتوانند كاربرد بهينه مصرف اكسييد تيتانیم را داشته باشند و در واقع محصول نهايي دچار مشكل خواهد شد.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

با توجه به اهميت بالا و مصرف فوق العاده كاغذ، پلاستيك و بالاخص رنگ در صنعت امروز جهان و افزايش چشمگير تقاضا، بومي بودن صنعت مذكور گامي مؤثر در صنعت كشور خواهد بود. افزايش قيمت اين محصول و همچنين افزايش تقاضاي آن، اهميت اين ماده شكل تازه اي به خود گرفته است .

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم

با توجه به حجم وسيع تقاضا و اتمام تدريجي معادن اين محصول ارزشمند در کشورهاي ديگر، لزوم  استفاده از معادن ارزشمند داخلي و تهيه محصول نهايي جهت صادرات، امري اجتناب ناپذير است .

در حال حاضر با توجه به پيش بيني هاي موجود در زمينه مصرف و برونيابيهاي انجام شده، آمار تقريبي 20 هزار تن در سال براي مصرف در سال 1390 تخمين زده ميشود كه با توجه به كم احتمال بودن رسيدن به چنين ميزاني از توليد و در نظر گرفتن سقف گسترشي 10 هزار تن در سال براي واحدهاي موجود در كشور تا آن سال، ميزان صادرات كماكان صفر خواهد بود.

 

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی تولید تیتان اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی تولید تیتان دهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد ، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

خواندن 4744 دفعه