×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 44
چاپ کردن این صفحه
شنبه, 03 آذر 1397 13:13

طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی

در طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی سعی شده است تا با معرفی این صنعت اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

 

معرفی طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی

فرش دستباف، به منزله اثری هنرمندانه و هم به عنوان محصولی تجاری، در میان تمامی اقوام، مورد توجه و حتی احترام بوده است. شاید راز آمیز بودن برخی از وجوه مشترک دستبافتها در میان اقوام و تمدن های مختلف بشر موثرترین عامل جاوانگی و پیوند آن باشد. همان اسرار و نهانهایی که باعث گردید باور هایی نظیر اعتقاد به بهشت آسمانی، بصورت باغهایی خیالی بر روی تمامی دستبافته های بشر انعکاس یابد.لذا برای نشر هرچه بیشتر فرهنگ ایرانی و فرش ایرانی و بازگشت به جایگاه قبلی فرش ایران در دنیا و بالا بردن کیفیت آن و کنار زدن رقبایی که جدیداً به این بازار آمده انددست به دست هم داده ایم تا به این هدف نائل آئیم.

کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، امارات متحده عربی، ژاپن، کانادا و فرانسه مهمترین بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران هستند. فرش دستباف ایران یکی از اقلام سنتی صادراتی ایران به شمار می رود که در نقاط مختلف دنیا مشتری دارد اما در سال های گذشته رقبای پاکستانی، هندی و چینی بخشی از بازار ایران را در دست گرفته اند.

 

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه قالی بافی

این که برای بافت فرش چه لوازمی نیاز داریم بسیار اهمیت دارد. دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی از لوازم مورد نیاز بافت قالی است.

از دار قالی شروع می کنیم. فرش معمولا روی چارچوبی به نام دار قالی بافته می شود و اندازه این دار قالی بستگی به متراژ فرش دارد و به همان نسبت بزرگ و کوچک است. معمولا دارهای فرش در دو نوع افقی و عمودی وجود دارند. بافت فرش به طور معمول در دارهای عمودی انجام می شود، اما برخی مناطق مانند ترکمن صحرا به بافت فرش روی دارهای افقی معروف هستند. در گذشته دارهای قالی چوبی بود و به وسیله چند تیر در گوشه ها، این دار به هم متصل می شد اما هم اکنون این دارها جای خود را به دارهای فلزی داده اند و به وسیله پیچ و مهره به هم متصل هستند.

دفه یا دفتین: وظیفه این وسیله فلزی سر شانه ای، کوبیدن گره های فرش است. در نظر اول اگر این وسیله را در دست بگیرید متوجه می شوید بسیار سنگین است و کار با آن راحت نیست. دفه انواع مختلفی دارد. دفه های بزرگی که باید با دو دست کوبیده شود و دفه های سبک یکدستی.

اِرش یا چله: چله نخ هایی است که روی دار قالی نصب می شود. چله تارهای تشکیل دهنده قالی یا فرش است که هر نخ پود از زیر آن به صورت یکی در میان عبور می کند تا نقش فرش را رقم بزند. چله فرش مهم ترین بخش آن است، چله معمولا از پشم، پنبه و ابریشم تهیه می شود که هر کدام از آنها دارای نمره و لای متفاوت است. اکنون نخ چله بیشتر از پنبه تهیه می شود در حالی که قبلا ابریشم و پشم بیشتر مورد استفاده بوده است.

آرقاچ یا پود: نخ های افقی که به صورت یکی در میان از زیر و روی تار قالی به صورت رگ یا همان رج قالیبافی رد می شود پود نام دارد. نخ های پود هم مانند تار اکنون از نخ پنبه تهیه می شود.

کوجی، کاردک، قیچی: کوجی به میله کمکی پایه دار قالی گفته می شود و تا تمام شدن فرش روی دار باقی می ماند و بعد از بریدن چله برای درآوردن فرش آن را هم از کنار دار بر می دارند. قطر این میله بین چهار تا شش میلی متر است. دلیل استفاده از این وسیله محکم کردن تارهای قالی و همچنین انسجام بخشیدن به فرش است. کاردک یا کثر برای بریدن سر خامه های اضافی بعد از گره زدن مورد استفاده قرار می گیرد. خامه همان اضافه نخ هایی است که روی قالی بعد از گره زدن باقی می ماند. دسته این وسیله ممکن است چوبی یا فلزی باشد. دسته های چوبی ظاهر شیک تری دارند، اما عمر دسته فلزی ها بیشتر از دسته های چوبی است. قیچی هم یکی از ملزومات قالیبافی است. قیچی قالیبافی با قیچی های دیگر از نظر شکل و شمایل کمی متفاوت است. دسته این قیچی ها با محل برش آن فاصله دارد. دلیل این فاصله سهولت در بریدن پرزهای اضافی فرش است.

 

مهم ترین ویژگی طرح قالی بافی، تولید انبوه و عدم نیاز به تشکیلات وسیع

 فرش ایرانی در حال از دست دادن بازارهای صادراتی است.” این گفته بسیاری از کارشناسان صنعت فرش در پی بحران مالی جهانی است که خواستار تشکیل کارگروه ویژه ای برای بررسی این موضوع توسط دولت هستند.

از مهمترین ویژگی های صنعت فرش دستباف ایران می توان تولید انبوه و عدم نیاز به تشکیلات وسیع اداری و یا موسسات بزرگ مالی، ایجاد اشتغال و درآمد به ویژه در مناطق روستایی، عدم احتیاج به سرمایه گذاری زیاد، ایجاد اشتغال در مشاغل جنبی نظیر پشم ریسی، رنگرزی و… متکی بودن بر امکانات داخلی و منبع مهم ایجاد درآمدهای ارزی، نام برد. صنعت قالیبافی در درون خود چندین شغل جانبی از جمله رنگرزی، چله‌کشی، نقشه‌کشی، تهیه نخ‌های کرکی و ابریشمی و فروشندگی فرش دارد. بنابراین نقش فرش در اشتغالزایی و کسب درآمد برای بافندگان غیر قابل انکار است. صنعت فرش از لحاظ اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و تحصیل ارز نقش قابل توجهی در اقتصاد ایران دارد. این صنعت ضمن این که کمترین میزان ارزبری را دارد، کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال در کشور را نیز به خود اختصاص داده است. امروزه تعداد کثیری در این صنعت مشغول فعالیت هستند و بیشترین جمعیت شاغل در این صنعت را زنان تشکیل می دهند.

 کدآیسیک احداث کارگاه قالی بافی

کد ایسیک تحقیق و توسعه در ساخت انواع قالی و قالیچه شماره سریال 7310512343

 دار قالی بافی    کد ایسیک 2926512428و کد تعرفه بانکی 84462100و 84461000

ساخت انواع قالی و قالیچهدارای کد ایسیک1722و کد تعرفه گمرکی 5702

ابزار دستی قالی بافی به سریال2893412460

 

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی برای ویژگیهای پشم مورد مصرف در خامه قالی دستباف به شماره استاندارد 4488را بیان کرده است برایصنایع دستی -مرمت قالی-ویژگی ها و آیین کارشماره استاندارد  21602وبرایقالی سیستان -ویژگیها استاندارد شماره 13949

مشخصات سرمایه گذاری احداث کارگاه قالی بافی

 ظرفیت تولید سالانه: 3000 مترمربع

میزان سرمایه گذاری ثابت طرح: 22400 میلیون ریال

میزان سرمایه گذاری درگردش: 5700 میلیون ریال

میزان سرمایه گذاری کل طرح: 28100 میلیون ریال

قیمت ماشین آلات و تجهیزات: 620 میلیون ریال

نرخ بازده داخلی: 31.85 درصد

نرخ بازگشت سرمایه طرح: 37.73 درصد

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی را به ما  بدهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

خواندن 14092 دفعه

موارد مرتبط