×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 47
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 44
چاپ کردن این صفحه
جمعه, 03 اسفند 1397 14:25

طرح توجیهی احداث شهربازی

طرح توجیهی احداث شهربازی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری معرفی شده تا اطلاعات مناسبی در خصوص این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن در اختیار علاقه مندان به راه اندازی این کسب و کار قرار گیرد.

 

معرفی طرح توجیهی احداث شهربازی

شهربازی در حقیقت مجموعه ای از دستگاه های سرگرمی است که با هدف فراهم نمودن اوقاتی خوش برای گروه زیادی از مردم که به طور هم زمان، در کنار هم قرار گرفته اند. یک شهربازی عموما مجموعه ای کامل تر از یک زمین بازی ساده می باشد که گروه های سنی متفاوت اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در بر می گیرد شهربازی ها در اروپا ازشکل پارک های تفریحی وکارناوال های کوچک به سرعت مورد تغییر یافتند. BAKKEN قدیمی ترین شهربازی دنیا در سال 1583 میلادی در شمال شهر کپنهاک دانمارک با نام شهر بازی شروع به کار نمود. در ایالات متحده امریکا کارناوال های جهانی تاثیر بسزایی در رشد صنعت تفریحات گذاشت. بیشتر شهربازی ها از مکان ثابتی برخوردارند،نقطه ی مقابل این شهربازی ها، نمایشگاه ها و کارناوالهای سیار میباشند این شهربازی های کوچک وسیار معمولا برای چند روز یا چند هفته در سال حضور داشتند بعنوان مثال کارناوال های واقع در انگلستان ویا تماشا خانه های موجود در ایالات متحده آمریکا.

درکشور ما به‌ طور کلی تعریف دقیقی از شهربازی نداریم و کنار هم چیدن تعدادی وسیله بازی در فضایی محدود هم به‌عنوان سرمایه‌‌گذاری در شهربازی معرفی شده است درحالی که تعریف بین‌المللی این مجموعه‌های اقتصادی کاملا متفاوت و نیازمند تجهیزاتی کاملا تخصصی است. امروز وابستگی ۹۰ درصدی در صنعت ساخت تجهیزات به‌خصوص تجهیزات الکترونیکی شهربازی به خارج از کشور وجود دارد و برخی تولیدات مکانیکی موجود ایران دارای استانداردهای مناسبی نیستند و به‌ نوعی هزینه‌های نگهداری و البته اصول ایمنی را بالا برده‌اند.

میزان سودآوری طرح احداث شهربازی

به‌طور کلی راه‌اندازی شهربازی یا هرمجموعه تفریحی همانند بسیاری از صنایع، گروهی را به‌صورت مستقیم به خود مشغول خواهد کرد و درپی آن گروه دیگری به‌صورت غیرمستقیم درگیر خواهند شد. به‌عنوان مثال اگر به مرکز تفریحی لویزان توجه داشته باشیم اگرچه خود این مجموعه برای سرمایه‌گذاران سودآوری دارد درکنار این مرکز تفریحی بسیاری از رستورا‌ن‌ها، خطوط تاکسیرانی و فروشگاه‌های دیگر نیز رونق کسب‌و‌کار به خود دیده‌اند به همین دلیل برای سرمایه‌‌گذاری در شهربازی صرفا نباید به خود مجموعه فکر کنیم چون ارزش افزوده این سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر و حاشیه‌ای این اماکن نیز دیده خواهد شد.

اکنون با توجه به تغییرهای ایجاد شده در نحوه زندگی مردم کنار هم قرار گرفتن یک یا دو وسیله بازی را نمی‌توان به‌عنوان مرکز تفریحی دانست چون باید برای اقتصادی شدن کار برنامه‌های دقیق و حساب‌شده‌ای اجرایی شود و متناسب با فرهنگ، امکانات اجتماعی و حتی توان مالی مخاطبان وسیله در محیط مربوطه به کارگرفته شود بنابراین اگر با این اصول سرمایه‌گذاری اقدام به طراحی و ساخت مجموعه‌‌های تفریحی کنیم براساس محاسبات سودی نزدیک به ۶۰ درصد در انتظار سرمایه‌گذاران خواهد بود.

میزان سرمایه گذاری در طرح توجیهی احداث شهربازی

سرمایه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شهربازی بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به فضا به شرح زیر است: مجموعه‌های سرپوشیده برای تامین تجهیزات و وسایل بازی در ازای هر هزارمتر به حدود ۲میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، این مبلغ به علاوه حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای امور طراحی، اجرا و دکوراتیو هزینه می‌شود. با ۲ میلیارد تومان می‌شود ۲۰ دستگاه مناسب برای مجموعه سرپوشیده طراحی کرد.

در نظر داشته باشید که اگر از وسایل بازی خارجی بهره می‌گیرید حدود ۴۰ درصد تعرفه گمرکی به مبالغ مورد نیاز برای تهیه وسایل اضافه می‌شود. همچنین مجموعه‌های روباز برای تامین تجهیزات و وسایل بازی در ازای هر ۱۰۰۰ متر حدود ۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، این مبلغ به علاوه حدودا ۵۰۰ میلیون تومان برای امور طراحی، اجرا و دکوراتیو می‌شود. با ۵میلیارد تومان می‌شود حداقل سه دستگاه اترکشن برای مجموعه خریداری کرد.

تعداد شهربازی های موجود در کشور 1700 مورد است که از کل این تعداد شهربازی نزدیک به ۴۰۰ واحد در بخش‌های سرپوشیده و باقی در فضای باز مشغول به کار هستند، این درحالی است که براساس استانداردهای موجود هر واحد صنفی حداقل به‌صورت مستقیم ۳۰ فرصت شغلی مستقیم و ۱۵۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده است و می‌توان گفت در این بخش یعنی توسعه شهربازی‌ها و مراکز تفریحی از پله دهم در دهه ۷۰ به پله ۹۰ درحال حاضر رسیده‌ایم.

طی سه یا چهار سال اخیر با روند افزایش ساخت مراکز بزرگ تجاری، بسیاری از سرمایه‌‌گذاران به حضور در فضای تفریحی سرپوشیده موجود در این مراکز علاقه‌مند شده‌اند چون با سرمایه‌‌گذاری حداقل ۵۰۰ میلیون تومانی در بخش تجهیزات می‌توانند با عقد قراردادهای بهره‌برداری نسبت به کسب‌و‌کارشان اقدام کنند درحالی که اگر همین تجهیزات در کنار دیگر تجهیزات مکانیکی مخصوص فضای باز را بخواهند راه‌اندازی کنند صرفا در تجهیزات ارقام دوبرابر خواهد شد و بخش قابل توجهی از سرمایه‌ را باید در زمینه مجموعه مورد نظرشان محصور کنند.

شرکت بهبود صنعت آمادگی خود جهت تهیه طرح توجیهی احداث شهربازی اعلام می دارد

 هم اکنون سفارش طرح توجیهی احداث شهربازی را به ما بدهید

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید. باسپاس

 

خواندن 6512 دفعه

موارد مرتبط