ايران صنعت - طرح توجيهي و مشاوره سرمايه گذاري

فروشگاه طرح توجیهی فایل های منسبد خرید

ایران صنعت - مقالات کارآفرینی و مدیریت

آخرین راهنمای انتخاب

کلیه مطالب راهنمای انتخاب ...

راهنمای سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...
پنج شنبه, 29 فروردين 1392 04:30

افزایش 6 میلیونی جمعیت فعال کشور

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: بیش از 3.8 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده این در حالی است که تنها 6 میلیون نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شده است.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» پس از آنکه مسعود نیلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه زنده تلویزیونی پایش به موضوع اشتغال در طول دولت نهم و دهم  پرداخته و عنوان کرده بود در سال 80 تا 85 به طور متوسط 695 هزار شغل در سال ایجاد شده، در حالی که این رقم در سال‌های 85 تا 90 به 14 هزار نفر رسیده است. روابط عمومی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به این اظهارات واکنش نشان داد.

 در این گزارش آمده است:‌ در ارتباط با آمار و اطلاعات ارائه شده در برنامه پایش مورخ 25/1/92 توسط جناب آقای نیلی کار شناس برنامه پایش به نظر می رسد آمار ارایه شده از سوی وی شاید مربوط به یکی از شهرستان‌های کشور است. اما در همین رابطه به منظور تنویر افکار عمومی نکاتی به شرح زیر ارایه می شود.

اشتغال یک مقوله فرابخشی است و حاصل تعامل بازارهای اقتصادی و مالی است و همه قوا و بخش های مختلف اقتصادی را در برمی گیرد.

همه دولت ها کمک به بستر سازی ایجاد فرصت های شغلی را از وظایف اصلی خود می دانند . زیرا اشتغال مهم ترین و اساسی ترین محور برای توسعه اقتصادی ، امنیتی و مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

در دولت های نهم و دهم ، طرح ها و رویکردهای متفاوتی برای توسعه سرمایه گذاری و اشتغال ارائه شده است که برخی اجرا گردیده و تعدادی نیز ماهیت اجرائی دائم و مستمر دارند که از جمله می توان به طرح های بنگاه های اقتصادی زودبازده و کارآفرین بعنوان یک طرح محوری و منطبق با سیاستهای جهانی ،ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری  اشاره کرد.

همچنین معافیت حق بیمه و یا تخفیف در معافیت حق بیمه سهم کارفرما برای جذب بیکاران از طریق کاریابی های غیر دولتی، مشاغل خرد و خود اشتغالی، طرح توسعه بخش کشاورزی، اجرای طرح استاد شاگردی از دیگر طرح ها است.

علاوه بر این اجرای طرح مسکن مهر، صندوق مهر امام رضا (ع)، توسعه سرمایه گذاری و اشتغال در بخش تعاون  و سایر طرح ها و پروژه هایی که درراستای توسعه اشتغال و بویژه در مناطق روستایی توسط نهادهای حمایتی صورت گرفته است.

بر این اساس آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد در قالب بنگاه های اقتصادی حدود 628.032 بنگاه اقتصادی در دولت نهم و دهم از تسهیلات ارزان قیمت برای احداث، توسعه و اتمام بنگاه های اقتصادی و نیز تثبیت اشتغال استفاده نموده اند که در این راستا بیش از یک میلیون شغل ایجاد و حدود 470 هزار فرصت شغلی تثبیت گردیده است.

علاوه بر آن در این مدت با کسب حدود 3.846.984 فرصت شغلی تعداد 1.720.013 نفر صرفاً از طریق کاریابیهای غیر دولتی جذب شده اند که تعداد 1.182.626 نفر با معافیت حق بیمه سهم کارفرما یا تخفیف در معافیت حق بیمه سهم کارفرما جذب بازار کار شده اند که آمار و اطلاعات این افراد نزد سازمان تأمین اجتماعی موجود است.

همچنین حدود 71977 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی صرفاً در طرح کارورزی فارغ التحصیلان جذب شده اند و نیز حدود 77000 تعاونی با پیش بینی اشتغال بیش از یک میلیون نفر طی 8 ساله در کشور تشکیل شده است و طی دو ساله اخیر حدود 1.115.554 مجوز مشاغل خانگی صادر شده و به تعداد 489.232 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی تسهیلات برای خرید ابزار کار پرداخت شده است.

تجزیه و تحلیل آمار سازمان تأمین اجتماعی در طی سال های 1384 لغایت آذر ماه 1391 حاکی از آن است که در طول این مدت تعداد بیمه شدگان این سازمان از حدود 7.351.698 نفر به تعداد 11.893.075 نفر افزایش یافته است (در حدود 38 درصد) که توزیع بیمه شدگان به ترتیب در حوزه های اجباری ، اختیاری ، حرف و مشاغل آزاد است.

 ضمن اینکه موضوع آمار ایجاد اشتغال جدید در کشور ما با وجود تولید نسبتاً خوب و مستمر آن، آمارهای جمعیت و نیروی کار در کشور به راحتی قابل اندازه گیری نیست از جمله آمار مهاجرت نیروی کار خارجی و آمار مهاجرت نیروی کار داخلی تولید و ارائه نمی شود، آمار بازنشستگان صندوق های بازنشستگی در کشور هنوز بطور کامل یکپارچه نیست، آمارهای جریان نیروی کار در کشور (میزان جابجایی نیروی کار) تولید و تحلیل نمی شود و آمار اشتغال مجدد بازنشستگان کشور مورد سنجش قرار نگرفته است .

بررسی و مقایسه شاخص های نیروی کار در سال های 1384 و 1390 حاکی از افزایش 6.6 میلیون نفری جمعیت 10 ساله و بیشتر در کشور است. حال آنکه جمعیت فعال کشور فقط افزایش حدود 300 هزار نفر را نشان می دهد که نشانه کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور است ( از حدود 41 درصد در سال 1384 به 36.9 درصد در سال 1390 و 37.7 درصد در سال 1391 ) است.

حال اگر آمارهای نیروی کار کشور منتشره از سوی مرکز آمار ایران را طی این دوره که سالانه حدود 1.512.000 نفر اعلام گردیده است و بعلاوه بر اساس همین گزارش از این تعداد سالانه 783.000 نفر به طور متوسط قویاً در این دوره 90-1384 وارد بازار کار شده اند.

از طرفی در ابتدای دوره تعداد بیکاران کشور بالغ بر 2.6 میلیون نفر اعلام شده است که در انتهای دوره به 2.9 میلیون نفر افزایش یافته. به عبارت دیگر طی این دوره حدود 300.000 به تعداد بیکاران کشور اضافه شده است.

با عنایت به مراتب فوق و با در نظر گرفتن این فرض که از 1.512.000 نفر جوانان محصل که سالانه در حال ورود به بازار کار بوده اند حدود 783.000 نفرشان قطعاً وارد بازار کار شده اند می بایست نزدیک به 5/5 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده باشد که این امر با توجه به اضافه شدن حدود 300 هزار نفر به آمار جمعیت بیکار کشور پیش بینی ایجاد حدود 5.2 میلیون فرصت شغلی جدید واقعی تر است.

ضمن اینکه با عنایت به آمار و ارقام فوق الذکر که حدود 6 میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده است و این ارقام با فرض غیر فعال بودن محصلین جناب آقای دکتر نیلی بفرمایند به جمعیت در حال تحصیل چند نفر در کشور اضافه شده است و بررسی نمایند حدود 6 میلیون نفر جمعیت در سن فعالیت در محاسبات ایشان در کجا قرار گرفته است محصل هستند یا غیر فعال.

ایشان اعلام فرمایند آمار بازنشستگان کشور طی 8 سال گذشته که بخش عمده ای جایگزین شده اند در آمار اشتغال مورد محاسبه ایشان کجا قرار دارند.

با توجه به توسعه فعالیت های زیر بنایی بویژه در بخش مسکن مهر آیا هیچ اشتغالی در این بخش ایجاد نشده است ؟

منبع : farsnews.com

خواندن 13632 دفعه

دانلود جدیدترین طرح های توجیهی آماده

طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل بسته بندی حبوبات  سال نگارش: 92 تعداد صفحه: 37 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت فایل: ...
3 تعداد فروش
ریال 1,500,000
جزئیات خرید

طرح توجیهی کاشت آلوئه ورا

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل کاشت و پرورش آلوئه ورا سال نگارش: 92 تعداد صفحه: 52 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت ...
0 تعداد فروش
ریال 1,600,000

طرح توجیهی پرورش مرغ تخم گذار

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل پرورش مرغ تخم گذار سال نگارش: 94 تعداد صفحه: 37 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت فایل ...
0 تعداد فروش
ریال 1,400,000

طرح توجیهی تولید موزائیک

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل تولید انواع موزائیک سال نگارش: 92 تعداد صفحه: 32 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت فای ...
0 تعداد فروش
ریال 1,900,000
طرح توجیهی بسته بندی حبوبات
طرح توجیهی کاشت آلوئه ورا
طرح توجیهی پرورش مرغ تخم گذار
طرح توجیهی تولید موزائیک

نظرات مشتریان

  • 0
  • 0

افتخارات و مجوزهای ایران صنعت


گواهی ثبت اختراع ایران صنعت گواهی کارآفرین برتر ایران صنعت گواهی عضویت در انجمن مشاوران سرمایه گذاری و نظارت طرح ها ایران صنعت پروانه خدمات فنی و مهندسی ایران صنعت تندیس کارآفرین برتر ایران صنعت عضویت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نماد سرآمدی ایران صنعت

معرفی ایران صنعت

نگارش طرح توجیهی و انجام مطالعات امکان سنجی در حوزه های مختلف از قبیل: صنعت، کشاورزی و دامپروری، خدمات، گردشگری و توریست سلامت تخصص ایران صنعت بوده و از سال 1386 خدمات رسان سرمایه گذاران عزیز در این حوزه بوده ایم. ما در راستای کمک به سرمایه گذاران بخش فروشگاه دانلود طرح توجیهی آماده را راه اندازی نموده ایم تا با حداقل هزینه از پروژه های مختلف اطلاعات جامعی دریافت نمایند.

تلفن تماس: 05691011020
                 05632255578
همراه : 09393623135

ساعات پاسخگویی: هر روز از ساعت 8:30 تا 15:30 - بجز ایام تعطیل

ایمیل: isanat85[at]gmail.com

 ایران صنعت در لینکداین ایران صنعت در اینستاگرام  ایران صنعت در تلگرام