×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 43
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 45
چاپ کردن این صفحه
شنبه, 16 آذر 1392 12:30

جایگاه سازی برند شخصی

نوشته شده توسط

در این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به مبحث جایگاه سازی برند و اختصاصاً به مقوله جایگاه سازی در برند شخصی بپردازیم. برای اینکه این مقاله برای شما مثمر ثمر باشد توصیه می کنیم به مقاله ای که قبلاً در همین سایت با عنوان “برندسازی شخصی” نوشته ام مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید. به گفته معلم طراحی برند شخصی – آقای پیتر مونتویا: برند شخصی نشان می دهد که شما چه کسی هستید، چه کار می کنید و چه چیز متفاوتی در شما وجود دارد و یا چگونه برای بازار هدفتان ارزش آفرینی می کنید. brandingهنگامی که برند (نام تجاری) خود را تعریف می کنید، گام مسلم بعدی، تثبیت موقعیت آن برند (جایگاه سازی برند) است، جایگاه سازی یک برند، تمام ویژگی هایی است که شما برای نام تجاری خود تعریف و طراحی کرده اید و این ویژگیها همانند یک نقاشی در ذهن مخاطبان شما جای گرفته است.

 تثبیت موقعیت برند (جایگاه سازی برند) متاسفانه یکی از بدفهمیده شده ترین اصول بازاریابی است. حتی بازاریابان با تجربه، اغلب در آن مرتکب اشتباه می شوند. رویکرد که در این مقاله به آن پرداخته می شود، برند یا نام تجاری را برای شما قابل فهم و درک می سازد.

از دیدگاه بازاریابی، موقعیت سازی برند (جایگاه سازی برند) تصوری است که شما در ذهن مشتری در مورد برند خود خلق می کنید و برندسازی شخصی، چیزی است که می خواهید دیگران – یک رئیس، همکار، دوست، مشتریان و مخاطبان احتمالی و یا حتی شریک زندگی – در مورد شما احساس کنند.

جایگاه سازی برند بیان کننده این نیست که شما دقیقاً چه کسی هستید، بلکه بیان و تفسیری از تصویر شما می باشد. معمولاً این بیان و تفسیر، واقعی نیست؛ بلکه یک دلیلِ احساسی برای مردم و مخاطبانی ست که می خواهید اطراف شما باشند. این بیان و تفسیر باید جوهره ای از وجود شما را نشان دهد و اینکه چگونه می خواهید برند شخصی خود را تعریف کنید.

به عنوان مثال، تثبیت موقعیت یک نام تجاری بزرگ مانند مرسدس بنز، بیانی در مورد آنچه این برند می سازد و یا به فروش می رساند نیست، بلکه احساسی است که مشتریان در مورد این برند دارند.

در برند سازی شخصی، شما می توانید این رویکرد را برای استفاده از ویژگی های شخصی خود برای ساخت یک تصویر در ذهن مردم استفاده کنید. در اینجا، من از خودم به عنوان یک مثال استفاده می کنم. من چیزی هستم که شما ممکن است مرا بعنوان یک مشاور بازاریابی و یا مشاور فروش خطاب کنید.

من ۷ سال است که تمام وقت خود را صرف تدوین برنامه بازاریابی سازمان ها و همچنین پرداختن به چالش های بازاریابی که کسب و کارهای ایران امروز با آن درگیر هستند، کرده ام و در نهایت بطور تخصصی در زمینه بازاریابی چریکی و بازاریابی خلاق مطالعات و تجارب خوبی را کسب کرده ام.

و از همین رو تمایل دارم، به همان شیوه در زندگی شخصی و خانوادگی خود نیز رفتار کنم. برنامه جایگاه سازی برند من مبتنی بر حقیقت است و احساسات را هم، کمی در ساخت آن دخیل کرده ام. این بیانیه موقعیت سازی، پس از آن تبدیل به یک راه موثر برای توصیف شما به دیگران می شود.

دفعه بعد که شما در یک مصاحبه شغلی هستید و مصاحبه کننده می گوید: “در مورد خودتان بگویید”، شما می توانید با یک بیانیه کوتاه، توصیفی و قدرتمند باعث تثبیت موقعیت در ذهن وی شوید. تصور کنید که چقدر قانع کننده و با اعتماد به نفس به نظر خواهید رسید. بیانیه تثبیت موقعیت بسیار موثرتر از تکرار مداوم سوابق کاری و حرفه ای شماست.این اسانس وجود شما را نمایش می دهد و باعث می شود مردم بدانند چه کسی هستید.

گام بعدی ارتقاء و گسترش جایگاه برند و یا گام آسانسوری است. این اصطلاح “گام آسانسوری” از جهت باب شد که شما باید قادر باشید که داستان برند خود را در طول مدت زمانی که سوار شدن در یک آسانسور طول می کشد به کسی بگویید. اگر شما نتوانید در آن بازه زمان کسی را متقاعد کنید، آنها مجبورند، تصور خودشان از شما را در ذهنشان بسازند.

بعنوان مثال برای تعریف گام آسانسوری خودم، من شرح می دهم که چگونه زندگی حرفه ای خود را با مدیریت برند یک شرکت اینترنتی در ایران شروع کردم، و در ادامه اصول بازاریابی را آموختم، سپس برند خود در حوزه مشاوره بازاریابی را راه انداختم، که در حال حاضر به ارائه خدمات بازاریابی و فروش به سازمان های بزرگ و کوچک می پردازد. در طول سال ها، گرایش خاصی نسبت به فروش پروژه های ساختمانی در قالب انبوه پیدا کردم و در این زمینه موفقیت های زیادی نیز کسب کرده ام.

منبع: دکتر پول

خواندن 5839 دفعه

موارد مرتبط