ايران صنعت - طرح توجيهي و مشاوره سرمايه گذاري

فروشگاه طرح توجیهی فایل های منسبد خرید

ایران صنعت - راهنمای سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی

راهنمای سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...

ایده های سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...
یکشنبه, 17 شهریور 1392 10:01

تامین نقدینگی تولید

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دست تولید مدت‌هاست که آسان به تسهیلات بانکی نمی‌رسد. بانک‌ها برای این سختگیری دلیل و برهان دارند و از سویی هم فهرست مشکلات تولیدکنندگان بلندبالاست‌.

کاهش میل مردم به سپرده‌گذاری، صف طولانی متقاضیان و اقتصاد بانک‌محور از جمله عواملی است که دست بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات تنگ کرده و از سوی دیگر، بانک‌ها که بیشترشان خصوصی شده‌اند نیز در مقابل سهامداران خود به عنوان بنگاه اقتصادی مسئول و ناچار به پاسخگویی هستند. به این ترتیب، برای تامین سود بیشتر برای سهامداران‌شان سرمایه خود را به بخش‌هایی تزریق می‌کنند که بازگشت سرمایه بیشتری دارد؛

این هم یعنی توجه بیشتر به واردات. نتیجه این که بانک‌ها برای حمایت از تولید در کنار کمبود منابع از نبود جذابیت برای سرمایه‌گذاری شکایت دارند، اما بانک‌ها هم این دلایل را برای کم‌توجهی به ضرورت دوام تولید موجه نمی‌دانند.

برای حل و فصل همین شرایط رئیس‌جمهور در دستوری جدید، بانک مرکزی را به تامین نقدینگی برای تولید مکلف کرده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این خبر از تشکیل نخستین جلسه شورای پول و اعتبار دولت یازدهم در هفته جاری خبر داد و گفت: براساس دستور ویژه رئیس‌جمهور، بانک مرکزی و دیگر وزارتخانه‌ها مامور ارائه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت تولید شده‌اند. ولی‌الله سیف با اشاره به دستور ویژه رئیس‌جمهور برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، اظهار کرد: تیم اقتصادی مسئولیت پیدا کرده که روی اقدام‌هایی که می‌تواند به‌سرعت منجر به برداشتن موانع تولید و تسهیل آن شود، کار کند.

وی با اشاره به این‌که بخشی از این اقدام‌ها در وزارتخانه‌های مختلف در حال انجام است، افزود: بخش دیگری نیز در بانک مرکزی و نظام بانکی مورد رسیدگی قرار گرفته که در این هفته اقدام‌هایی قابل انجام در سیستم بانکی را اعلام خواهیم کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که با توجه این‌که تصویب هرگونه طرح و برنامه برای کمک به تولید نیازمند مصوبات شورای پول و اعتبار است، آیا قرار نیست طرح‌های مورد نظر بانکی در این شورا مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: در این هفته، نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در دولت یازدهم تشکیل می‌شود.

به هر حال فعالان حوزه صنعت و اقتصاد، اراده دولت در جهت حمایت از تولید و رفع مشکلات نقدینگی این بخش را به فال نیک گرفتند و بر شناسایی مشکلات این بخش و رفع آنها تاکید کردند.

نصراله محمدحسین فلاح عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش صنعت، رفع موانع بخش تولید از سوی دولت را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: امیدوارم اقدام‌های تیم اقتصادی دولت برای حمایت از بخش تولید باعث باز شدن قفل‌ها شود و ادامه فعالیت برای فعالان این بخش با سهولت بیشتری انجام شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بخش تولید و صنعت کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستند که این موانع باید بررسی و برای آن راهکارهایی اتخاذ شود، در ادامه به محدود بودن سقف اعتبارات در کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که حجم اعتبارات تخصیص داده شده در ایران  به نسبت تولید ناخالص ملی و برخی کشورها بسیار پایین‌تر است، از  این رو همواره  شاهد هستیم که نظام بانکی ما توجه چندانی به بخش تولید ندارد و این بخش با مشکل شدید نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند.

عضو انجمن مدیران صنایع  مکانیزم سخت، دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع را هم از دیگر مشکلات فعالان این بخش دانست و افزود: یکی از انتقادهایی‌که همواره بخش تولید در زمان دریافت وام از شبکه بانکی داشته است، مسئله ضمانت‌ها و وثایقی است که بانک در قبال پرداخت تسهیلات صنعتی طلب می‌کند.

فلاح با تاکید بر آن‌که این  ضمانت‌ها در مواردی شش برابر حجم وام تخصیص داده شده است، گفت: از چک و سفته گرفته تا موجودی انبار و تجهیزات و زمین و امتیازات جزو وثایقی است که بانک در ازای پرداخت وام از فعالان تولیدی و صنعت درخواست می‌کند که تدارک این وثایق کار را برای فعالان این بخش سخت کرده است.

وی با اشاره به این‌که هر بانکی با هر روشی تلاش می‌کند تا بتواند حجم زیادی وثایق دریافت کند، تصریح کرد: برای مرتفع کردن این مشکلات، تیم اقتصادی دولت باید با به‌کارگیری نظرات کارشناسان و بررسی این مشکلات به کمک این بخش بیاید.

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت، پرداخت اعتبار در چند مرحله و فاصله‌های زمانی زیاد بین مراحل پرداخت را یکی دیگر از موانع بخش تولید کشور دانست و افزود: امیدواریم در این جلسه‌ها بندهایی که دست و پای تولید و صنعت را مدت‌ها بسته است، باز کند و به این مسائل پرداخته شود.

سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنعت مجلس  نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌صنعت،

به مشکلات و موانع بخش تولید و صنعت در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: حل مشکلات این بخش نیازمند همراهی دولت و بانک‌هاست، چراکه بخش وسیعی از مشکلات این بخش وابسته به عملکرد نه چندان خوب بانک‌ها می‌باشد.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر شعارهای زیادی در جهت حمایت از تولید و صنعت ارائه شده که هیچ‌یک از آنها عینیت پیدا نکرده است، افزود: یکی از مشکلاتی که این بخش با آن روبه‌رو است، اهلیت و نداشتن توجیه اقتصادی بسیاری از  طرح‌های تولیدی و صنعتی است که در این سال‌ها مجموعه بانک‌ها و دستگاه‌های نظارتی توجه چندانی به آن نداشتند.

وی با تاکید بر این‌که بسیاری از تسهیلات بانک‌ها  به جای این‌که در بخش مولد کشور صرف شود، به بخش غیرواقعی اقتصاد تزریق می‌شود، تصریح کرد: این امر سبب شده که بخش واقعی اقتصاد از کمبود منابع رنج ببرد و نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی بر‌حمایت دولت و سیستم بانکی از تمام مراحل، از ایده تا تولید کالا تاکید کرد و گفت: شبکه بانکی باید از زمانی که تولیدکننده شروع به راه‌اندازی یک واحد تولیدی می‌کند و تا زمانی که به سوددهی برسد را حمایت کند تا این امر باعث توسعه این بخش شود، نه این‌که در میان راه این بخش را به حال خودش رها کند.

 این نماینده مجلس با تاکید بر این‌که عدم حمایت از این بخش، باعث قفل شدن تولید شده است، گفت: در این سال‌ها سیاست‌های دولت با شرایط اقتصادی هماهنگ نبوده  و این  موضوع در بخش تولید لحاظ نشده است. وی به بحث تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت که تحریم‌ها شرایط سختی را برای فعالیت این بخش به‌وجود آورده است، شبکه بانکی به جای حمایت، به دلیل عدم نگاه حمایتی از تولید، دست و پای این بخش را بسته و شرایط را سخت‌تر از گذشته کرده است که به نظر می‌رسد در دولت جدید با اتخاذ تدابیر لازم این مشکلات باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

حسینی شناسایی تولید واقعی و حمایت از این بخش را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد:  تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید تلاش کند با ارائه تسهیلات لازم و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعلی، شرایط را برای فعالیت این بخش تسهیل کند.

وی بیشتر شدن دوره‌های بازپرداخت تسهیلات، کاهش نرخ سود بانکی و رویکرد مدیران بانکی به بخش تولید را از جمله راه‌هایی نام برد که می‌تواند صنعت کشور را احیا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به تکمیل واحدهای تولیدی نیمه‌کاره نیز اشاره و اظهار  کرد: دولت باید چتر حمایتش را در این بخش گسترده کند تا تقویت بخش تولید و صنعت باعث ایجاد اشتغال در کشور شود.

علی دینی‌ترکمانی استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هم در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌صنعت، با بیان این‌که این تصمیم دولت یعنی گشایش و تسهیل سیاست‌های اعتباری و تسهیلاتی بانک‌ها در بخش تولید که در شرایط فعلی اقدامی بسیار مثبت است، اظهار کرد: مدتی است که بانک‌ها برای حمایت از بخش تولید سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌اند که با اتخاذ سیاست‌های جدید دولت، می‌توان امیدوار بود، خط اعتباردهی به بنگاه‌های تولیدی آسان‌تر شود و این امر به کمبود نقدینگی در این بخش کمک کند.وی با تاکید بر این‌که در سوی دیگر قضیه برای جلب اعتماد سیستم بانکی برای تسهیلات‌دهی، باید شرایطی ایجاد شود که کارایی و بهره‌وری بخش تولید افزایش یابد تا بانک‌ها دیگر نگران عدم بازگشت مطالباتشان نباشند، تصریح کرد: بانک‌ها به ناچار برای کاهش ریسک و کنترل مطالبات معوقشان مجبور هستند،

در سیاست‌های اعتباریشان با دقت بیشتری رفتار کنند که همین وسواس بانک‌ها در ارائه تسهیلات باعث شده مشکل نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی افزایش یابد که انتظار می‌رود، با افزایش بهره‌وری در تولید و باز شدن قفل تسهیلات بانک‌ها مشکلات این بخش هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

دینی‌ترکمانی معتقد است: وام‌های پرداختی باید سریع تبدیل به ظرفیت‌های تولیدی در کشور شود، چرا‌که در بسیاری از مواقع شاهدیم، بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای رسیدن به مرحله تولید نیازمند زمان بیشتری هستند و در این شرایط طبیعی است که جریان درآمدی به‌موقع ایجاد نشده و تسهیلات دریافتی به‌سختی بازپرداخت شود، ‌بنابراین از سیستم بانکی انتظار می‌رود که اقدام به تسهیلات به‌موقع به بخش تولید کند.

این کارشناس اقتصادی بحث تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ تورم را به‌صورت زنجیره‌ای در تشدید مشکلات بخش تولید و کمبود نقدینگی این بخش موثر دانست و افزود:در حال حاضر، بنگاه‌ها در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارند که شبکه بانکی باید حمایت لازم را از این بخش انجام دهد و تولید هم برای جلب اعتماد شبکه بانکی اقدام به افزایش کارایی و بازدهی‌اش کند که این چرخه در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

به گفته دینی‌ترکمانی، سیاست دولت و بانک مرکزی در این شرایط به‌طور حتم می‌تواند گره‌ای از مشکلات این بخش را بگشاید و باعث تحقق این هدف شود.

منبع : گسترش آنلاین - مقاله زهره محسنی شاد

خواندن 14274 دفعه

دانلود جدیدترین طرح های توجیهی آماده

طرح توجیهی پرورش قورباغه

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل پرورش غورباقه سال نگارش: 94 تعداد صفحه: 38 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت فایل: doc ...
0 تعداد فروش
ریال 1,200,000
جزئیات خرید

طرح توجیهی تولید محصولات سلولزی

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل تولید مواد سلولزی سال نگارش: 93 تعداد صفحه: 36 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت فایل: ...
5 تعداد فروش
ریال 1,500,000

طرح توجیهی تولید قیر و ایزوگام

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل تولید انواع قیر و عایق های رطوبتی (ایزوگام) سال نگارش: 96 تعداد صفحه: 78 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دان ...
3 تعداد فروش
ریال 2,200,000

طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل تجهیز و نوسازی سالن پرورش قارچ دکمه ای سال نگارش: 94 تعداد صفحه: 44 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خ ...
2 تعداد فروش
ریال 1,200,000
طرح توجیهی پرورش قورباغه
طرح توجیهی تولید محصولات سلولزی
طرح توجیهی تولید قیر و ایزوگام
طرح توجیهی پرورش قارچ دکمه ای

نظرات مشتریان

  • 0
  • 0

افتخارات و مجوزهای ایران صنعت


گواهی ثبت اختراع ایران صنعت گواهی کارآفرین برتر ایران صنعت گواهی عضویت در انجمن مشاوران سرمایه گذاری و نظارت طرح ها ایران صنعت پروانه خدمات فنی و مهندسی ایران صنعت تندیس کارآفرین برتر ایران صنعت عضویت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نماد سرآمدی ایران صنعت

معرفی ایران صنعت

نگارش طرح توجیهی و انجام مطالعات امکان سنجی در حوزه های مختلف از قبیل: صنعت، کشاورزی و دامپروری، خدمات، گردشگری و توریست سلامت تخصص ایران صنعت بوده و از سال 1386 خدمات رسان سرمایه گذاران عزیز در این حوزه بوده ایم. ما در راستای کمک به سرمایه گذاران بخش فروشگاه دانلود طرح توجیهی آماده را راه اندازی نموده ایم تا با حداقل هزینه از پروژه های مختلف اطلاعات جامعی دریافت نمایند.

تلفن تماس: 05691011020
                 05632255578
همراه : 09393623135

ساعات پاسخگویی: هر روز از ساعت 8:30 تا 15:30 - بجز ایام تعطیل

ایمیل: isanat85[at]gmail.com

 ایران صنعت در لینکداین ایران صنعت در اینستاگرام  ایران صنعت در تلگرام