×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 45
چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 21 خرداد 1393 10:30

ساخت محافظ صفحه نمایش منعطف و نشکن

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اگر تا به حال گوشی از دستتان در رفته باشد و به علت برخورد با سطح خیابان مصدوم شده باشد، قطعاً اهمیت کار محققین دانشگاه Akron را درک می‌کنید چرا که موفق به ساخت لایه‌ی شفاف پلیمری منعطف و مستحکم شده‌اند که ‌به‌سادگی خرد نمی‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر موضوع می‌پردازیم.

 تیم تحقیقاتی دانشگاه اَکرن با استفاده از یک لایه‌ی الکترودی کاری کرده‌اند که سطح پلیمر محکم و منعطف باشد. لایه‌ی الکترودی نسبت به پوشش اکسید قلع ایندیوم یا ITO که در حال حاضر متداول است، هدایت الکتریکی بهتری دارد.

 

Yu Zhu استادیار علوم پلیمری دانشگاه اکرن با معرفی این تکنولوژی می‌گوید هزینه‌ی تمام شده‌ی تولید آن نسبت به ITO کمتر است. تیم وی به این نتیجه رسیده که لایه‌ی الکترودی باعث می‌شود که حتی پس از 1000 بار خم و راست شدن هم شکل و انعطاف‌پذیری پلیمر بر قوت خود باقی بماند. انعطاف‌پذیری در کاهش هزینه‌ی تولید هم موثر است چرا که می‌توان لایه‌ی محافظ را مثل توپ پارچه، در ابعاد بزرگ تولید کرد.

Zhu امیدوار است که تکنولوژی جدید دانشگاه اکرن، یک رقیب جدی برای پوشش اکسید قلع ایندیوم باشد و مشکل شکستن صفحه نمایش گوشی‌ها، یک بار و برای همیشه حل شود.

این کار تحقیقاتی در مقاله‌ای با عنوان "ایجاد الکترود شفاف با کارایی بالا و محکم از روش مقیاس‌پذیر و بدون انتقال" در ژورنال انجمن شیمی آمریکا یا ACS Nano منتشر شده است.

بد نیست بدانید اکسید قلع ایندیوم از نظر هدایت حرارت و نور بسیار خوب عمل می‌کند. مثلاً در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که در طول موج امواج مرئی یعنی طول موج 300 تا 700 نانومتر، پوشش ITO نسبت به شیشه‌ی خالص بسیار کم‌تفاوت است.

منبع : زومیت

خواندن 24176 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 21 خرداد 1393 13:42

آخرین‌ها از

موارد مرتبط