چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 28 آذر 1397 12:41

اولویتهای سرمایه گذاری صنعت ،معدن و تجارت در حوزه نساجی و پوشاک

نوشته شده توسط

طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۱۴۰۱ میزان پوشاک تولیدی در کشور باید به عدد ۵۱۰ هزار تنی برسد، در حال حاضر ۳۱۰ هزار تن پوشاک در کشور تولید می‌شود که باید تا سال ۱۴۰۱ به رقمی معادل ۵۱۰ هزار تن افزایش یابد که این افزایش ۲۰۰ هزار تنی نیازمند سرمایه‌ گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی است.در حال حاضر حدود ۳۱۰ هزار تن پوشاک در کشور تولید می‌شود که ۸۵ درصد آن صنفی و ۱۵ درصد آن صنعتی است  که نشان دهنده لزوم تاکید بر سرمایه گذاریهای جدید ،بازسازی و نوسازی صنایع پوشاک در کشورمیباشد.

 

بطور کل ۹۸۰۰ واحد فعال صنعتی در حوزه نساجی و پوشاک وجود دارد، که این واحدها اشتغال ۲۸۰ هزار نفری با سرمایه‌ گذاری ۹۰ هزار میلیارد ریالی ایجاد کردند که از نظر میزان اشتغال ۱۲ درصد از کل صنعت کشور به حساب می‌آید و از نظر میزان سرمایه‌ گذاری معادل پنج درصد کل صنعت در ایران است. در صورتیکه پوشاک سرمایه‌بری پایین اما ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی به همراه دارد، لذا اگر بتوان شرایطی را ایجاد کرد تا تولید کنندگان در شرایط برابر با رقبای خود پیش بروند از قاچاق در این حوزه جلوگیری به عمل می آید و قطعا می‌توان گام‌های موثری در این راستا برداشت.کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت می‌تواند موجب رقابت اثرگذار واحدهای تولیدی در ایران با سایر واحدهای تولیدی در کشورهای همسایه و حتی در سطح بین‌الملل شود، که به طور حتم حمایت از تولید در جهت پایین آوردن قیمت تمام شده و جلوگیری از پدیده قاچاق می‌تواند حوزه صنعت نساجی و پوشاک کشور را در مسیر درستی سوق دهد و در صورتیکه قیمت تمام شده را پایین بیاوریم و تولید مطلوب را در دستور کار قرار دهیم حتی اگرتمام مرزها را بازگذاشته و واردات صورت گیرد به طور حتم عملکرد موفقی خواهیم داشت و مشکلی برای تولیدداخل وجود ندارد. صنعت نساجی کشور پتانسیل های بالایی دارد، بهترین پارچه های خاورمیانه در ایران بافته می شود که متاسفانه یا به کشور ترکیه می رود و بعد از دوخت به نام پوشاک ترکی به کشور برگردانده می شود و یا در ایران دوخته و به اسم جنس ترک فروخته می شود.

منظور از اولویت گذاری به رشته فعالیت های مندرج در فهرست اعلامی، پشتیبانی و حمایت های حوزه اختیار این وزارتخانه و پیشنهاد درخواست پشتیبانی از سوی سایر دستگاه ها است. بدیهی است سایر خدمات و پشتیبانی های مورد نیاز سرمایه گذاران از طریق حوزه های مرتبط قابل پیگیری خواهدبود. به تفکیک گروه صنعتی این موارد شامل اکتشاف،استخراج،فلزات و مصنوعات فلزی ،کانی،غیر فلزی ،پتروشیمی و پالایشگاه،شیمیایی،سلولزی ،غذایی،دارویی،نساجی و پوشاک ،برق و الکترونیک،فلزی و لوازم خانگی،ماشین سازی و تجهیزات ،تجهیزات پزشکی،خودرو و نیرو محرکه و تجارت میباشد.

بدین وسیله سرمایه گذاران محترم می توانند جهت طی فرآیند سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری با مراجعه به سامانه وزارت صنعت ،معدن و تجارت و یا سازمان صنعت،معدن و تجارت استانهای کل کشور مراحل کار را طی نمایند. رعایت موارد ذیل در راستای تقویت و بازدهی بهتر سرمایه گذاری ها تعیین کننده و اثر بخش خواهد بود :
1) توجه به ضرورت صادرات بخشی از تولیدات ( حداقل 30%)
2)  مطالعه بازار منحصر به بازار داخلی نشود و در مطالعات امکان سنجی به بازارها و رقبا درعرصه های بین المللی توجه و مورد ارزیابی قرار گیرد
3) تولیدات بدون حمایت های خاص دولتی رقابت پذیر باشد.
4)  حتی الامکان سرمایه گذاری ها در صنایع مهم و صادراتی بصورت مشارکت با شرکت های توانمند خارجی باشد
5)  به امر دانش فنی و قابلیت توسعه محصول از طریق تحقیق و توسعه و طراحی در سرمایه گذاری ها توجه شود.
6) با توجه به محدودیت توان بانک های داخلی ، در زمینه تامین مالی بالاخص در سرمایه گذاری های بزرگ به بازار سرمایه و همچنین جذب منابع مالی مبتنی بر سرمایه گذاری و فاینانس خارجی تکیه شود .

  اولویت های سرمایه گذاری در وزارت صنعت ،معدن و تجارت در حوزه صنعت نساجی و پوشاک در فایل پیوست قابل دسترسی و دانلود است.

خواندن 3534 دفعه