چاپ کردن این صفحه
شنبه, 01 دی 1397 11:13

اولویتهای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان زنجان

نوشته شده توسط

استان زنجان که آن را فلات زنجان نیز مینامند در ناحیه ی مرکزی شمال غربی ایران واقع شده است و مساحتی نزدیک به ۳۶۹/۳۹کیلومتر مربع میباشد .این استان دارای ۷شهرستان، ۱۶بخش، ۸شهر، ۴۴دهستان و ۹۸۱آبادی دارای سکنه است و تاریخ بنای آن را همزمان با سلطنت اردشیر بابکان دانسته اند و در آن زمان آن را(شهین) یعنی منسوب به شاه نایده اند. از نظر ارتباطی دارای نقش ویژه ای ست. چرا که زنجان با هفت استان دیگر کشور همسایه بوده و از این نظر در سرزمین مابی همتا ست،

زنجان در گذشته برسرراه مهم و بازرگانی جاده ابریشم قرار داشته وامروزه به دلیل استقرار بر محور ترانزیتی تهران اروپا نقطه ارتباطی با اهمیتی به شمار می اید.استان زنجان در حوزه گردشگری با دارا بودن جاذبه‌های بی‌نظیری که در نوع خود جزو برترینهای جهانی هستند از استانهای شاخص ایران است.استان زنجان را می توان کانون تلاقی فرهنگ ها و زبان ها دانست و شاید بتوان موقعیت جغرافیایی آن را در این زمینه منحصر به فرد تلقی کرد. فرهنگ آذربایجان و زبان آذری، فرهنگ مردم استان گیلان و زبان گیلکی، استان کردستان با زبان کردی و همچنین نزدیک بودن به مرکز سیاسی کشور به نحوی این استان را به عنوان چهار راه فرهنگ ها، زبان ها و قومیت ها معرفی کرده است.

ظرفیت استان برای جذب گردشگر یکی از زمینه هایی است که در صورت توجه می تواند رونق اقتصادی خاصی به این استان ببخشد. جاذبه های طبیعی این استان شامل کوه ها، رودها، آبشارها، چشمه های آب معدنی و دریاچه های طبیعی و مصنوعی است که در شهرستان های مختلف استان پراکنده شده اند. گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان در سال 1384 به عنوان هشتمین اثر ایران از میان 21 اثر کنونی ثبت جهانی شد این گنبد که در شهر سلطانیه پایتخت ایلخانیان ساخته شد از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود.

شهرستان های ابهر و زنجان با ارزش ترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری این استان را در خود جای داده اند. وجود بناهای تاریخی مانند «گنبد سلطانیه» با قدمت 700 سال و چشمه های آب گرم در نزدیکی شهر زنجان از عوامل اصلی جذب گردشگر در این استان هستندهمچنین وجود مجموعه ی عظیم و جهانی ارگ و گنبد سلطانیه، غار بزرگ «کتله خور» به عنوان بزرگترین غار خشکی و آهکی و نزدیکی آن با غار «علیصدر» همدان و ده ها مجموعه ی تاریخی و طبیعی، به استان جاذبه هایی ویژه داده که در سال پذیرای هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی است. وجود مردمانی سخت کوش و هنرمند، موجب شده انواع صنایع منحصر به فرد دستی در این استان شکل گیرد ، مهمترین دست آفرین این استان، چاقو است که شهرت خاصی دارد.

  اولویت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان زنجان در فایل پیوست قابل دسترسی و دانلود است.

خواندن 3789 دفعه