چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 10 دی 1397 08:28

فرصت های سرمایه گذاری صنعت ،معدن و تجارت در استان گیلان

نوشته شده توسط

استان گیلان با حدود 9/0 درصد مساحت کل ایران، 1/92 درصد چای، 6/37 درصد برنج، 2/76 درصد فندق، 1/85 درصد ابریشم، 60 درصد بادام زمینی، 4/21 درصد زیتون، 7/2 درصد مرکبات، 4/13 درصد گوشت ماهی خاویاری، 4 درصد گوشت مرغ، 1/5 درصد گوشت قرمز، 4/22 درصد آبزیان پرورشی و 15 درصد خاویار کشور را تولید می نماید.

این استان دارای بندری برای بارگیری و تخلیه کالا به ظرفیت 5/6 میلیون تن در سال می باشد و نیز با دارا بودن یک منطقه آزاد تجاری با شش نوع کاربری مختلف و فرودگاه بین المللی و سه گمرک منطقه ای فعال و همچنین در دست احداث بودن، 200 کیلومتر راه آهن بین قزوین- رشت- انزلی جهت تکمیل مسیر کریدور شمال- جنوب، مزیت ویژه ای بخود گرفته و در کلیه بخشهای اقتصادی، قابلیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی را دارد و بستر برای فعالیتهای اقتصادی، آماده و مهیا است. ذیلاً به مزیتهای مختلف استان اشاره می گردد:

  مزیتهای جغرفیایی اقتصادی :

برخورداری از موقعیت ممتاز جغرفیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور نوستراک. همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق خاکی و آبی. برخورداری از منابع طبیعی و جنگلهای انبوه و اقلیم مستعد و خاک حاصلخیز کشاورزی و تالاب منحصر بفرد انزلی و سواحل زیبای دریایی. جاری بودن رودخانه های دائمی و پرآب سفیدرود، پل رود، کرگانرود، شفارود و ... وجود منطقه ویژه انزلی (که با تصویب مجلس محترم شورای اسلامی به منطقه آزاد تجاری صنعتی تبدیل شده است). قطب تجاری و کشاورزی از دیرباز تاکنون. آب و هوای معتدل و طبیعت زیبا. دسترسی دریائی به بنادر آستراخان و لاکان روسیه. کوتاهی مسیر حمل و نقل از طریق گیلان.

مزیتهای تولیدی و اقتصادی :

یکی از قطبهای صنعتی کشور، بویژه در صنایع تبدیلی کشاورزی و دریایی    و صنایع دارویی و سلولزی و نساجی (جزو ده استان اول کشور). برخورداری از مواد اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی. وجود صنایع بزرگ همچون کاغذ و نساجی و فولاد. وجود شهرکها و نواحی صنعتی در نقاط مختلف استان. نیروی کار ماهر و تحصیل کرده و آماده کار در بخشهای مختلف اقتصادی منابع انرژی مصرفی ارزان نظیر آب، برق، گاز و ...

مزیتهای زیرساختی :

وجود 4 نیروگاه برق لوشان و رشت و نیروگاه آبی منجیل و نیروگاه بادی منجیل و شبکه های وسیع توزیع و انتقال برق در استان. مخازن ذخیره سوخت تا 200 میلیون لیتر، نفت سفید، بنزین و نفت گاز جهت سوخت رسانی به گیلان، اردبیل و غرب مازندران. برخورداری از شبکه های وسیع حمل و نقل جاده ای، فرودگاه بین المللی رشت و بنادر انزلی و آستارا. وجود بازارچه مرزی مشترک با کشور آذربایجان. وجود دانشگاهها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مؤسسات تحقیقاتی صنعتی و کشاورزی تأمین کننده نیروی انسانی ماهر و متخصص در استان. اجرای برنامه اتوماسیون اداری و ایجاد ساختار فیزیکی و سخت فزار لازم برای توسعه تکنولوژی اطلاعات (ICT) در مرکز اصلی استان. آزاد راه  قزوین- رشت . طرح احداث راه آهن قزوین- بندرانزلی. امکانات بندری و کشتیرانی در منطقه انزلی.

مزیتهای تجاری خدماتی :

وجود مرکز خدمات سرمایه گذاری در استان. طرح در شرف احداث نمایشگاه دائمی عرصه خدمات و کالا. برخورداری از شبکه وسیع مؤسسات مالی، پولی و اعتباری (دولتی و خصوصی). وجود تشکلهای دولتی و خصوصی در حوزه خدمات بازرگانی و اقتصادی نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت، انجمن مدیران صنایع و ... وجود دو گمرک در انزلی و آستارا و همچنین گمرک فرودگاه رشت. برخورداری از سیلوها، انبارها و سردخانه های مناسب. امکان واگذاری زمین برای سرمایه گذاری فعالیتهای اقتصادی. امکان دسترسی به بازار 300 میلیون نفری کشورهای آسیای میانه

تسهیلات استان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخشهای مختلف اقتصادی:

پشتیبانی و مساعدت در راستای اخذ مجوزهای لازم اعطای تسهیلات درحد امکان کمک در استقرار واحدها درشهرکها و نواحی صنعتی استان دارا بودن نیروی کار ماهر و متخصص ارائه مشاوره های لازم در زمینه های مختلف وجود منابع معدنی و نیمه صنعتی وجود مراکز خدمات سرمایه گذاری ایجاد بستر مناسب جهت برقراری همکاریهای لازم شبکه هایوسیع مؤسسات مالی، پولی و اعتباریبا سرمایه گذاران. ایجاد تسهیلات لازم در ترانزیت، حمل ونقل داخلیوخارجی کالاهای تولیدی، مواد خام و کالاهای نیمه ساخته. ایجاد زمینه مناسب جهت همکاری تشکلهای دولتی وخصوصی در حوزه خدمات بازرگانی و اقتصادی نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت، انجمن مدیران صنایع و اتحادیه بازرگانانبا سرمایه گذاران.

فرصتهای سرمایه گذاری صنعت ، معدن و تجارت دراستان گیلان در فایل پیوست قابل دسترسی و دانلود است.

خواندن 5615 دفعه