×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 43
JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 45
چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 03 دی 1392 15:30

ساخت مکعبی با قابلیت حرکت، پرش و ایستادن روی یک زاویه

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محققان سوئیسی موفق به ساخت یک مکعب فلزی شده‌اند که قادر است روی یک سطح صاف حرکت کند. این مکعب با شاسی فلزی از موتورها و حس‌گرهایی بهره می‌برد که امکان انجام پرش، حرکت و ایستادن رو یک زاویه از مکعب را فراهم می‌کند. نکته‌ی جالب در مورد مکانیزم این مکعب، حفظ تعادل آن در هر حالتی است.

 محققان موسسه‌ی فناوری ایالتی زوریخ شماری از حس‌گرهای حرکتی را روی این مکعب تعبیه کرده‌اند، همچنین علاوه بر این حس‌گرها پروانه‌هایی که همیشه در حال چرخش هستند در وجه‌های مختلف این مکعب قرار گرفته‌اند.

این مکعب که اندازه‌‌ی هر ضلع آن 15 سانتی‌متر است با استفاده از این امکان قادر است تا روی یک سطح صاف حرکت کند. با خاموش شدن یکی از این موتورها، مکعب روی یکی از کنج‌ها روی زمین قرار می‌گیرد که با روشن ماندن یکی از موتورها تعادل آن حفظ می‌شود. به‌واقع می‌توان عملکرد این موتورها را در این مکعب همچون ژیروسکوپ در تلفن‌های هوشمند تشبیه کرد که با روشن خاموش موتورها، مکعب روی وجوه ایستاده و حرکت می‌کند. با انجام متوالی این روش مکعب به آرامی به سمت تعیین شده حرکت می‌کند.

 حتی در صورتی که سطح زیرینی که مکعب روی آن قرار گرفته است، کج شود، Cubli قادر است تا تعادل خود حفظ کند و همچنان روی یک زاویه باقی بماند.

 سازندگان این مکعب اعلام کرده‌اند که می‌توان از این فناوری در ساخت کاوش‌گرهای فضایی همچون کنجکاوی استفاده کرد. هرچند مححقان اعلام کرده‌اند که هنوز راه درازی تا توسعه‌ی این سیستم و عرضه‌ی تجاری آن باقی مانده است.

منبع: زومیت

خواندن 26437 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 23 شهریور 1399 11:53

آخرین‌ها از

موارد مرتبط