ايران صنعت - طرح توجيهي و مشاوره سرمايه گذاري

فروشگاه طرح توجیهی فایل های منسبد خرید

اطلاعات پروژه ها و راهکارهای جامع کسب و کار

راهنمای سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...

ایده های سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...
جمعه, 14 دی 1397 10:58

اولویتهای سرمایه گذاری صنعت ،معدن و تجارت در حوزه صنایع پلیمر

نوشته شده توسط

صنعت پتروشیمی صنعتی درآمدزا و پرسود برای کشور است، پتروشیمی جزو صنایع مادر کشور محسوب می شود که کمک به رشد و توسعه آن از طرق مختلف همچون دولتی و بخش خصوصی ضروری است.شرکت‌های پتروشیمی درصد بزرگی از ارز صادرات غیرنفتی کشور را تامین می‌کنند، این صنعت امروز به سرمایه گذاری و تکنولوژی های پیشرفته نیازمند است، در صورت فراهم شدن شرایط و تسهیل فرایند حضور سرمایه‌گذاران، این صنعت می‌تواند میزبان سرمایه گذاری‌های گسترده داخلی و خارجی باشد.

صنعت پتروشیمی کشورمان به دلیل مزیت خوراک، گاز ارزان، نیروی انسانی متخصص و مجرب و وجود زیرساخت‌های مطلوب از جذابیت‌های بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است.اگر به توسعه صنایع پتروشیمی با برنامه‌ریزی مشخص در کشور اهمیت مناسب داده شود، بسیاری از چالش‌های اقتصادی برطرف می‌شود و این صنعت می‌تواند نقش پررنگ‌تری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. صنعت پتروشیمی به عنوان فراهم آورنده فرصت برای آفریدن ارزش افزوده و تبدیل مواد خام (نفت وگاز) به محصولات با ارزش در کشورهای خاورمیانه جایگاهی ویژه یافته است.

زنجیره پتروشیمی از هیدروکربن های موجود در نفت خام، میعانات گازی و یا گاز طبیعی آغاز شده و پس از فرآورش در فرآینده های شیمیایی و پتروشیمیایی به فرآورده های جدید شیمیایی بدل می شوند و در آخر، واحدهای پایین دست صنعت پتروشیمی این فرآورده های نهایی را به محصولات کالایی و مصرفی که عامه مردم در تماس مستقیم با آنها هستند، بدل می کنند.کارخانه های تولید الیاف مصنوعی و نساجی، روغن های صنعتی، رنگها و پوشش های حفاظتی، سموم دفع آفات، شوینده های بهداشتی و کودهای شیمیایی، ظروف پلاستیکی، قطعات پلاستیکی، وسایل ورزشی، اسباب بازی ها و انواع لباس ها از تولیدات واحدهای پایین دست صنعت پتروشیمی محسوب می شوند.محصولات پتروشیمی براساس نوع فناوری، پیچیدگی فرآوری و نزدیکی ماده تولیدی به مرحله نهایی بازار مصرفی به دو دسته مواد پایه ای بالادستی که مواد حد واسط و خوراک واحدهای پایین دستی را تشکیل می دهند و محصولات پایین دستی تقسیم می شوند.

تغییرات نرخ ارز بازار معاملات محصولات فوق نمایانگر آن است که محصولات پایین دستی که به بازار نزدیک ترند همواره از ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولات پایین دستی برخوردار بوده اند. نمونه این محصولات، پلیمرهای مهندسی است که به دلیل شکل خاص تولید و کاربرد ویژه آنها، ضمن داشتن قیمت گران از ارزش افزوده بالاتری نسبت به دیگر مواد پلیمری برخوردار هستند.

کشورهای پیشرو در عرصه تولیدات مواد پتروشیمی و شیمیایی با ارزش، نظیر آلمان با وجود دوری از مواد اولیه ارزان توانسته اند با توسعه نظام مند صنایع پایین دستی پتروشیمی در قالب پارک های صنعتی پتروشیمی و شیمیایی و ایجاد بنگاه های کوچک و متوسط پتروشیمی دانش بنیان، زمینه تولید محصولات با ارزش، نوآوری و تولید محصولات جدید، کارآفرینی و ایجاد شغل های پایدار، مدیریت و کاهش هزینه تولید و در نهایت کسب حداکثر ارزش افزوده از موادخام پتروشیمی را فراهم کنند و از این رهگذر به یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان مواد پلیمر و پتروشیمی جهان بدل شوند.

اهمیت توجه به پلیمرها و صنعت پتروشیمی ایران زمانی آشکارتر می شود که بدانیم ایران از منابع انرژی خود برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می کند و مزیت بالقوه فراوانی در این خصوص دارد، ضمن آن که بخش بزرگی از ارزش افزوده ای که به عنوان سود صادرات نصیبت مجتمع های بزرگ پتروشیمی می شود، می تواند در بخش پایین دستی به ارزش افزوده بیشتر ناشی از فعال سازی تولید داخل، همچنین ایجاد اشتغال بالا دراین بخش بینجامد.

به ازای هر شغل در صنایع بالادست باید 940 هزار دلار سرمایه گذاری شود در حالی که در صنایع تکمیلی نیاز به 21 هزار دلار به ازای هر شغل است. همچنین از نظر ارزش افزوده در بالادست به ازای فروش هر میلیون تن محصول 300 میلیون دلار به دست می آید در حالی که در صنایع تکمیلی به ازای هر میلیون تن فروش 670 میلیون دلار کسب می شود. از سوی دیگر نرخ بازگشت سرمایه در بالادست 12 تا 15 درصد و در صنایع تکمیلی 30 تا 35 درصد است.

به عنوان مثال وزن پلاستیک بدنه یک جاروبرقی در مجموع 4 یا 5 کیلوگرم است و قیمت هر کیلوگرم پلی اتیلن نیز تقریبا 1500 تومان است که در مجموع قیمت مواد اولیه آن 7500 تومان میشود در حالی که بدنه یک جاروبرقی ساخته شده در بازار 70 یا 80 هزار تومان است. یعنی امکان چند برابر شدن ارزش محصولات در کنار اشتغالزایی بالای آنها وجود دارد.

به باور کارشناسان به طور متوسط به ازای هر 5 تن محصول در سال، قابلیت ایجاد یک شغل در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی وجود دارد که به آن معناست که اگر به جای 15.8 میلیون تن محصولات پتروشیمی صادر شده در سال 1391، این مقدار محصول خام در داخل کشور به محصول نهایی بدل می شد، امکان ایجاد بیش از سه میلیون و 160 هزار شغل فقط در این بخش به وجود می آمد.

سرمایه گذاری و توسعه همگام صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی بخصوص در بخش پلیمرها قادر است؛ نه تنها اشتغال لازم را برای 8 میلیون نفری که در افق نه چندان دور به بازار کار ایران وارد می شوند فراهم کند، بلکه بازارهای کار کشورهای منطقه را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

نباید فراموش کنیم که پتروشیمی ایران در چند سال آینده به ظرفیت تولید 100 میلیون تن در سال خواهد رسید. باید هر چه فکری به حال محصولات پلیمری چینی و دیگر کشورهای واردکننده نفت از ایران که بازار ما را اشباع و صنعت پلیمر ایران را خفه کرده اند، بکنیم.

فرصتهایسرمایه گذاری صنعت ، معدن و تجارتدر حوزه صنایع پلیمری در فایل پیوست قابل دسترسی و دانلود است.

خواندن 11909 دفعه

دانلود جدیدترین طرح های توجیهی آماده

طرح توجیهی تولید قوطی های آسان بازشو

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل تولید قوطی های آسان بازشو سال نگارش: 92 تعداد صفحه: 63 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فر ...
0 تعداد فروش
ریال 1,900,000
جزئیات خرید

طرح توجیهی راه اندازی کارواش

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل راه اندازی کارواش و ارائه خدمات جانبی سال نگارش: 92 تعداد صفحه: 25 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خو ...
5 تعداد فروش
ریال 1,200,000

طرح توجیهی تفکیک زباله و تولید کود کمپوست

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل تفکیک زباله و تولید کود کمپوست  سال نگارش: 97 تعداد صفحه: 76 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بو ...
13 تعداد فروش
ریال 2,300,000

طرح توجیهی کاشت آلوئه ورا

عنوان طرح: طرح توجیهی کامل کاشت و پرورش آلوئه ورا سال نگارش: 92 تعداد صفحه: 52 نحوه دریافت: بعد از اتمام پرداخت، فایل قابل دانلود خواهد بود. فرمت ...
0 تعداد فروش
ریال 1,600,000
طرح توجیهی تولید قوطی های آسان بازشو
طرح توجیهی راه اندازی کارواش
طرح توجیهی تفکیک زباله و تولید کود کمپوست
طرح توجیهی کاشت آلوئه ورا

نظرات مشتریان

  • 0
  • 0

افتخارات و مجوزهای ایران صنعت


گواهی ثبت اختراع ایران صنعت گواهی کارآفرین برتر ایران صنعت گواهی عضویت در انجمن مشاوران سرمایه گذاری و نظارت طرح ها ایران صنعت پروانه خدمات فنی و مهندسی ایران صنعت تندیس کارآفرین برتر ایران صنعت عضویت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نماد سرآمدی ایران صنعت

معرفی ایران صنعت

نگارش طرح توجیهی و انجام مطالعات امکان سنجی در حوزه های مختلف از قبیل: صنعت، کشاورزی و دامپروری، خدمات، گردشگری و توریست سلامت تخصص ایران صنعت بوده و از سال 1386 خدمات رسان سرمایه گذاران عزیز در این حوزه بوده ایم. ما در راستای کمک به سرمایه گذاران بخش فروشگاه دانلود طرح توجیهی آماده را راه اندازی نموده ایم تا با حداقل هزینه از پروژه های مختلف اطلاعات جامعی دریافت نمایند.

تلفن تماس: 05691011020
                 05632255578
همراه : 09393623135

ساعات پاسخگویی: هر روز از ساعت 8:30 تا 15:30 - بجز ایام تعطیل

ایمیل: isanat85[at]gmail.com

 ایران صنعت در لینکداین ایران صنعت در اینستاگرام  ایران صنعت در تلگرام