ايران صنعت - طرح توجيهي و مشاوره سرمايه گذاري

فروشگاه طرح توجیهی فایل های منسبد خرید

دانلود رایگان نگارش طرح توجیهی ایران صنعت نگارش طرح توجیهی  ایران صنعت عضو انجمن شرکت های مشاور سرمایه گذاری و نظارت طرح ها
عضویت در خبرنامه ایران صنعت

خبرنامه ایران صنعت

ایران صنعت در جوامع مجازی

ایران صنعت در جوامع مجازی

ما را در جوامع مجازی مختلف دنبال کنید و در جریان ایده های بروز سرمایه گذاری قرار بگیرید

اینستاگرام لیکداین تلگرام تماس واتساپ
تماس با ایران صنعت

تماس با ایران صنعت

جهت مشاوره و اخذ راهنمایی، سفارش طرح توجیهی، اعلام نظرات و پیشنهادات خود و همچنین پیگیری سفارشات خود می توانید با ما در ارتباط باشید:
05691011020

تماس با ایران صنعت
 
طرح توجیهی

نگارش طرح توجیهی

نگارش طرح توجیهی یک طرح کسب و کار خوب باید مانند یک داستان، گویا و واضح باشد و باید اهداف کسب و کار را به صورت موجز و کامل بیان کرده و راه رسیدن به آنها را نیز مشخص نماید.

نگارش طرح توجیهی شما
مشخصات طرح توجیهی

سفارش طرح توجیهی

برای هر پروژه و ایده نیاز به نگارش یک طرح انحصاری است تا در آن مشخصات سرمایه گذاری خاص همان پروژه مورد تجزیه و تحلی قرار گیرد. در ادامه با سرفصل های مندرج در طرح های توجیهی نگارش شده ما آشنا می شوید.

مشخصات طرح توجیهی و سفارش
آشنایی با طرح توجیهی

درباره طرح توجیهی

در این سال ها با واژه طرح توجیهی زیاد برخورد کرده اید، در مراجعه به سازمان هاو بانک ها متوجه شده اید برای بیان ایده خود جهت دریافت مجوز و تسهیلات، نیاز به طرح توجیهی دارید. حال اینکه طرح توجیهی چیست؟

آشنایی با مفاهیم طرح توجیهی

آخرین راهنمای انتخاب

کلیه مطالب راهنمای انتخاب ...

راهنمای سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...

ایده های سرمایه گذاری

همه مقالات مرتبط ...
×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 43
دوشنبه, 25 شهریور 1392 11:25

منگنزهای معدنی، منگنز‌های صنعتی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ساعت ۱۷ و ۵۵دقیقه روز چهارشنبه ۱۳مهر۹۰ خبر افتتاح کارخانه ذوب‌آهن غرب کشور در استان همدان، با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری روی خروجی تلکس‌ها و خبرگزاری‌ها مشاهده شد.

همان شب نیز آیین افتتاح این کارخانه به نقل از واحد مرکزی خبر همدان در کنار تصاویر و توضیحاتی درباره چند طرح افتتاح شده دیگر در چند نوبت از شبکه‌های داخلی پخش شد. در آن خبرها گفته شد که با راه‌اندازی این کارخانه برای ۲۵۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۷۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. قرار بود در این کارخانه که در کیلومتر ۴۵ جاده همدان – سنندج در زمینی معادل ۲۶۷ هکتار و با ۳۳۰ میلیارد ریال احداث شده است،

سالانه ۷۰هزار تن شمش تولید شود، اما هنوز یک ماه از زمان افتتاح این کارخانه نگذشته بود که مسئولان این کارخانه اعلام کردند، به علت کمبود مواد اولیه‌ای چون کک و نبودن سایر مواد مورد نیاز تهیه چدن، فعالیت این کارخانه متوقف شده است. شرکت ذوب‌آهن غرب کشور هم قرارداد خود را با پیمانکار در ۳۰ دی ۹۰ به صورت یکجانبه فسخ کرد و این کارخانه تعطیل و کارگرانش اخراج شدند.  نزدیک ۲۳ ماه پس از این ماجرا، مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن غرب ایران مجددا خبرنگاران و اصحاب رسانه را به خطوط تولید بازسازی شده این واحد صنعتی فراخواند و به آنها گفت: در این کارخانه از این پس فرومنگنز تولید خواهد شد. اسماعیلی توضیح داد: از ابتدا نیز تولید چدن در این کارخانه مقرون به صرفه نبوده است و علت اصلی تعطیل شدن این کارخانه هم همین بود. تاکنون برای ساخت و تغییر خطوط کارخانه ۴۴میلیارد تومان هزینه شده است و دومیلیارد تومان دیگر هم اعتبارات نهایی لازم دارد. با این وصف می‌توان گفت که واحد صنعتی یاد شده با هوشیاری و حرکت سریع و به‌موقع مدیرانش عاقبت به خیر شد و سراغ تولید محصولی رفت که ظاهرا هم مواد اولیه آن در دسترس است و هم مقرون به‌صرفه خواهد بود. به این بهانه در گزارش امروز به وضعیت و چگونگی شرایط تولید منگنزها در کشورمان می‌پردازیم.

ریشه‌های منگنز

منگنز فلزی شکننده و غیرقابل انعطاف و شکل‌گیری است، اما وقتی که با‌‌آهن (و فولاد)، آلومینیوم و سایر فلزات غیرآهنی تشکیل آلیاژ می‌دهد، خواص فیزیکی آن بهبود می‌یابد.

منگنز در بسیاری از کانی‌های موجود در پوسته زمین وجود دارد. باوجود این‌که بیش از ۳۰۰ معدن حاوی منگنز شناسایی شده‌ است، تعداد کانی‌های منگنزدار دارای ارزش اقتصادی، کمتر از ۱۲ است و در موادی چون پیرولوزیت، پسیلوملان، براونیت، منگانیت و رودوکروزیت کانسارهای رسوبی یا تجزیه‌ای یافت می‌شوند.

خلاف فراوانی و توزیع جغرافیایی ذخایر منگنز، ۹۵درصد از تولید جهان فقط در هفت کشور تولید می‌شود. از تولید‌کنندگان اصلی منگنز می‌توان از آفریقای جنوبی با ۳/۶۲میلیون تن، گابون با ۲/۴۵میلیون تن، استرالیا با ۲میلیون تن، برزیل با ۱/۸میلیون تن و هند با ۱/۱میلیون تن اشاره کرد. بیش از ۸۰درصد از ذخایر کشف شده جهان در دو کشور اوکراین و آفریقای جنوبی متمرکز شده است و تقریبا هیچ کشور صنعتی جهان همانند آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی دارای ذخایر قابل توجه منگنز نیستند و باید همگی نیازهای خود را وارد کنند. نام منگنز از واژه لاتین Manganese که به خواص مغناطیسی منطقه پیرولوزیت (کانه اصلی منگنز) اشاره دارد، گرفته شده است. منگنز از نظر فراوانی، دوازدهمین عنصر در پوسته زمین است. این عنصر در طبیعت به‌صورت خالص تشکیل نمی‌شود و بیشتر به‌صورت اکسید، کربنات و سیلیکات وجود دارد.

معادن منگنز

براساس تخمین GBS تولید منگنز کم‌عیار در ایران از ۸۲هزار و ۶۹۴ تن در سال ۱۹۹۶ به ۱۳۵هزار تن در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۰هزار تن در سال ۱۹۹۸ افزایش یافته است.  WBMS میزان تولید منگنز ایران را ۹هزار تن گزارش کرده است. طرح توسعه معدن ونارچ قم از مارس ۲۰۰۰ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که پس از اجرای طرح، این معدن ماهانه ۱۰۰هزار تن منگنز پرعیار تولید کند. براساس گزارش راسکیل، تولید فروآلیاژهای منگنز از سال ۱۹۹۳ با نرخ سالانه سه‌هزار تن شروع شد. براساس گزارش وزارت صنایع و معادن سابق، تولید فرومنگنز در سال ۷۸ به ۱۲هزار و ۳۵۰ تن رسیده است. شرکت نوید منگنز، یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیت تولید سالانه ۳۰هزار تن فرومنگنز پرکربن و متوسط کربن در اصفهان برپا کرده است و تولیدات آن در صنایع فولاد اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت معدن فاریاب با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۰هزار تن فرومنگنز از سال ۱۹۹۵ آغاز به‌کار کرده است. شرکت فروآلیاژ قشم نیز با ظرفیت تولید سالانه ۳۰هزار تن فرومنگنز از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۸) آغاز به کار کرده و در این سال چهارهزار تن تولید

داشته است. شرکت ذوب کاویان در شهرک صنعتی اشتهارد از توابع استان قزوین، نیز از سال ۱۳۷۹ با ظرفیت سالانه هفت‌هزار تن آغاز به کار کرده است و در شش ماه دوم سال ۱۳۷۹، حدود ۳۵۰ تن فروسیلیکو منگنز تولید کرد.

به گفته اکثر کارشناسان امور معدنی، معدن منگنز ونارچ قم با ذخیره‌ای افزون بر۵/۷میلیون تن بزرگترین معدن منگنز ایران از نظر ذخیره است که برای دستیابی به کنسانتره مورد نیاز صنایع مختلف از این معدن بخش قابل توجهی از ذخیره آن به عملیات پرعیارسازی نیاز دارد.

تولید منگنز در ایران

میانگین تولید منگنز در ایران طی دوره ۷۶-۸۰ به مقدار ۹۹/۸هزارتن بوده که از ۷۸هزار تن در سال ۷۶ به ۸۳هزار تن در سال ۷۸ و ۱۴۰هزار تن در سال ۸۰ افزایش یافته است. بزرگترین تولید‌کننده سنگ منگنزکشور، معدن ونارچ قم است. تولید سنگ منگنز در ایران از ۲۹هزار و ۲۶۶ تن سنگ خام منگنز و (سه‌هزار و ۹۵۷ تن کنسانتره) در سال ۶۸ به ۸۳ هزار و ۵۸۲ تن سنگ خام منگنز و ۷۸هزار و ۱۸۹ تن سنگ‌آهن منگنزدار در سال ۷۸ افزایش یافته است. تولید فرومنگنز در ایران نیز از یک‌هزار و ۴۰ تن در سال ۷۴ به ۱۲هزار و ۳۵۰ تن در سال ۷۸ افزایش یافته است. افزایش تولید فرومنگنز از هشت‌هزار و ۷۰۵ تن درسال ۷۷ به ۱۲هزار و ۳۵۰ تن در سال ۷۸ به افزایش تولید در شرکت نوید منگنز بازمی‌گردد. تولید سال ۷۹ نسبت به سال ۷۸ حدود ۲۵درصد کاهش داشته است که این امر ناشی از انجام تعمیرات در کوره تولید فرومنگنز معادن فاریاب است. میانگین تولید منگنز در ایران دوره

۱۹۹۷-۲۰۰۳، معادل ۴۷۸۴۶/۷۱تن بوده است که از ۴۵هزار و ۹۰۰ تن در سال ۱۹۹۷ به ۵۴هزار و ۴۰۰ تن در سال ۲۰۰۰ و ۴۵هزار و ۵۷۹ تن در سال ۲۰۰۳ رسیده است. ایران در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۰ از نظر میزان تولید منگنز مقام ۱۱ جهان (۰/۳۵ درصد تولید جهان) را به خود اختصاص داده بود.

تولیدکنندگان منگنز در ایران

در ایران سه کارخانه تولید فرومنگنز با مجموع ظرفیت ۳۴هزار تن و ۱۱ کارخانه تولید سولفات منگنز با مجموع ظرفیت ۹هزار و ۳۰۵ تن و یک کارخانه تولید کود با ظرفیت یک‌هزار تن و یک کارخانه تولید‌کننده فرو سیلیکو منگنز فعال هستند.

معادن عمده منگنز

بزرگترین معدن منگنز ایران معدن ونارچ قم است که بالاترین نسبت را در مقایسه با دیگر معادن منگنز کشور دارد. عملیات اکتشافی در کانسار منگنز رباط‌کریم که از قدیمی‌ترین کانسارهای شناخته شده منگنز در ایران است، از حدود سال‌های ۱۳۲۰ آغاز شده است. کانسار‌آهن منگنزدار شمس‌آباد اراک به‌عنوان تامین‌کننده خوراک نخستین کارخانه ذوب‌آهن بود که به این منظور مورد شناسایی و اکتشاف قرار گرفت.

کانسارهای منگنز

بهره‌برداری از کانسارهای منگنز در ایران ابتدا با هدف صدور به کشورهای اروپایی و ژاپن انجام می‌شد، اما با ایجاد و گسترش کارخانه ذوب‌آهن اصفهان این کارخانه عمده‌ترین مصرف‌کننده منگنز استخراجی در داخل کشور شد. مصرف اصلی سنگ منگنز در کشور مربوط به صنایع فولاد و بزرگترین مصرف‌کننده آن کارخانه ذوب‌آهن اصفهان است. این کارخانه برای تولید دومیلیون تن فولاد، نیاز به ۱۰۰هزار تن سنگ منگنز با عیار ۲۵درصد دارد. در حال حاضر از بین کانسارها و آثار شناخته شده منگنزدار ایران، با در نظر گرفتن سطح فعالیت‌های انجام شده در آنها، سه معدن ونارچ قم، رباط کریم و ناریگان به‌عنوان تامین‌کننده بالقوه نیازهای داخلی به‌شمار می‌روند. بررسی کامل و ارزیابی دقیق از میزان ذخایر اقتصادی منگنز در ایران نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۴۵ کانسار و نشانه معدنی منگنز در ایران شناسایی شده که در میان آنها ۱۰ کانسار متوسط و بقیه کانسارهای کوچک و نشانه معدنی هستند. از دیگر کانسارهای با منشا منگنز ایران می‌توان به آغچه‌مزار، برداسکن، چاه سفید، غزلچه، چاه گبری، کوه داربید و میناب اشاره کرد.

کانسارهای منگنز ایران با منشا دگرسانی- گرمابی، نخستین‌‌بار در سال‌های ۵۶ – ۱۳۵۵ توسط گروهی از زمین‌شناسان شرکت ملی ذوب‌آهن ایران مرکزی مورد مطالعه قرار گرفت. کانسنگ‌های منگنز در سنگ‌های دگرسان شده کربناته و سیلیکاته دیده می‌شوند.  ازجمله ذخایر شناخته شده این نوع منشا در ایران کانسار شمس‌آباد در اراک، گنشک، ملایر، ناریگان، چاه‌باشه، مورچه‌خورت، حسن‌رباط، چاه پلنگ، خالوحیدر، موته، سورمق و ترکمنی هستند.

از این میان، معدن ونارچ قم با توجه به شرایط نسبتا مناسب آن از نظر سابقه بهره‌برداری و وجود اطلاعات اکتشافی، وضعیت مناسبی دارد و یکی از مهم‌ترین تامین‌کننده‌های منگنز ایران است.

ذخیره کانسارهای منگنز در ایران حدود ۱۷میلیون تن برآورد شده است (به جز ذخایر منگنز ‌آهن‌دار). میزان ذخایر کانسارهای‌‌آهن منگنزدار نیز حدود ۱۰۰میلیون تن و تولید کانسنگ منگنز ایران، سالانه حدود ۱۳۵هزار تن است. ایران در مقایسه با دیگر کشورها از نظر تولید کانسنگ منگنز در مکان پانزدهم قرار دارد. به عبارت دیگر، ۰/۵درصد از کل تولید منگنز جهان، به ایران تعلق دارد.

منبع : گسترش آنلاین نوشته حسن فرازمند

خواندن 17685 دفعه

نظرات مشتریان

  • 0
  • 0

افتخارات و مجوزهای ایران صنعت


گواهی ثبت اختراع ایران صنعت گواهی کارآفرین برتر ایران صنعت گواهی عضویت در انجمن مشاوران سرمایه گذاری و نظارت طرح ها ایران صنعت پروانه خدمات فنی و مهندسی ایران صنعت تندیس کارآفرین برتر ایران صنعت عضویت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نماد سرآمدی ایران صنعت

معرفی ایران صنعت

نگارش طرح توجیهی و انجام مطالعات امکان سنجی در حوزه های مختلف از قبیل: صنعت، کشاورزی و دامپروری، خدمات، گردشگری و توریست سلامت تخصص ایران صنعت بوده و از سال 1386 خدمات رسان سرمایه گذاران عزیز در این حوزه بوده ایم. ما در راستای کمک به سرمایه گذاران بخش فروشگاه دانلود طرح توجیهی آماده را راه اندازی نموده ایم تا با حداقل هزینه از پروژه های مختلف اطلاعات جامعی دریافت نمایند.

تلفن تماس: 05691011020
                 05632255578
همراه : 09393623135

ساعات پاسخگویی: هر روز از ساعت 8:30 تا 15:30 - بجز ایام تعطیل

ایمیل: isanat85[at]gmail.com

 ایران صنعت در لینکداین ایران صنعت در اینستاگرام  ایران صنعت در تلگرام